Als huisarts heb je te maken met een heleboel verschillende partijen die allemaal een ander stukje van de zorg invullen. Hun namen komen geregeld langs, maar wat doen zij precies? Waar staan ze voor? En wat vinden ze eigenlijk van VPH? Aangezien samenwerking steeds belangrijker wordt, laten we in de reeks ‘Partners in de zorg’ de hoofdrolspelers in de huisartsenwereld aan het woord. Om ze wat beter te leren kennen, krijgen ze allemaal dezelfde vragen voorgelegd. Deze keer Rob Dijkstra, bestuursvoorzitter NHG ( tot 1 juni 2019).
Hoe groot is jullie organisatie?
Het NHG telt meer dan 12.000 leden. Bijna alle huisartsen en huisartsen in opleiding zijn lid. Bij het NHG-bureau werken zo’n 130 medewerkers van wie ongeveer een derde ook praktiserend huisarts is.
Wat is jullie taak in het huisartsenlandschap?
Het NHG is de wetenschappelijke vereniging van huisartsen en heeft als doel het bevorderen van een wetenschappelijk verantwoorde beroepsuitoefening door de huisarts. Dat doen we onder andere door huisartsen te voorzien van richtlijnen: de NHG-Standaarden. Een NHG-Standaard is een toegankelijke samenvatting van de wetenschappelijke literatuur over een bepaald ziektebeeld en geeft aan wat voor dat ziektebeeld adequaat medisch handelen is.
Er leven nogal wat misverstanden rondom de richtlijnen. Mede door de contractafspraken met zorgverzekeraars wordt nogal eens gedacht dat de richtlijnen als dwingende norm fungeren. Dat is niet zo. Het NHG heeft daar ook nadrukkelijk afstand van genomen. Onze richtlijnen zijn wetenschappelijk onderbouwde adviezen voor diagnostiek en behandeling, maar het is aan de huisartsen zelf om te bepalen of en hoe zij die toepassen. Huisartsen hebben te maken met een uiterst complexe werkelijkheid. Persoonsgerichte huisartsenzorg is dan ook niet het klakkeloos volgen van de richtlijnen, maar rekening houden met alle factoren die voor de huisarts van belang zijn. Goede huisartsenzorg is zorg die wordt vastgesteld in samenspraak met de patiënt en met oog voor diens specifieke omstandigheden.
Wat zijn jullie kernwaarden?
Betrokken, betrouwbaar, kritisch, onafhankelijk en samenwerkend.
Hoe zien jullie de positie van de huisarts in het zorglandschap?
De huisarts is de spil in de zorg. Hij of zij is het eerste adres waar patiënten aankloppen en van waaruit zij doorverwezen kunnen worden naar andere zorgverleners. Die doorverwijsfunctie is cruciaal, want de huisarts kan niet alle problemen oplossen, en dat is ook niet wenselijk. Dat is ook duidelijk uitgesproken in de discussie over de toekomst van de huisartsgeneeskunde. De huisarts is dokter en moet dat vooral ook blijven. De huisarts is een medisch generalist; geen sociaal werker of life style coach. Sociale problematiek en preventie horen thuis bij andere professionals die daarvoor beter zijn toegerust.
Hoe kijken jullie aan tegen kleinschaligheid?
Wij kijken naar de zorg als geheel. Dokters, assistenten en praktijkondersteuners hebben allemaal een relatie met patiënten. Of dat contact verloopt via een solopraktijk of een groot gezondheidscentrum is voor ons niet relevant. In alle gevallen kunnen dokters goed functioneren. De kwaliteit van zorg of de kwaliteit van een relatie hangt niet af van schaalgrootte, maar van personen. Een solopraktijk is geen garantie voor persoonlijke zorg, en omgekeerd kun je in een grote groepspraktijk prima kleinschaligheid organiseren.
Wat wij wel belangrijk vinden, is dat dokters contact met elkaar hebben. Voor solisten is het extra belangrijk dat zij aanhaken bij collega’s en bijvoorbeeld in een toetsgroep ervaringen delen en dillema’s bespreken. Dat is de basis van kwaliteitsbeleid: verantwoording afleggen aan elkaar en daarvan leren.
Wat is jullie visie op de ANW?
Wij vinden het belangrijk dat de huisarts 24 uur per dag verantwoordelijk is voor spoedzorg. Maar dan moet het ook wel echt om spoedgevallen gaan, en niet om zorg die ook wel tot de volgende werkdag kan wachten. En het moet gaan om spoedeisende zaken op het gebied van huisartsgeneeskunde. We moeten met z’n allen zorgen dat vragen die niet voor de huisarts zijn, ook niet bij de huisarts terechtkomen. Medicatievragen horen thuis bij de apotheek. GGZ-vragen bij de GGZ. En sta je onder behandeling in een ziekenhuis, dan is het ziekenhuis het aangewezen adres, en niet de huisarts.
Overigens behoort het nadenken over geschikte modellen voor de ANW niet tot de taken van het NHG. Die taak wordt op uitstekende wijze ingevuld door de collega’s van InEen, LHV en VPH.
Wat vinden jullie van VPHuisartsen?
VPHuisartsen levert een kritische, maar waardevolle bijdrage aan het gesprek over de huisartsgeneeskunde. Ik ervaar het als een constructieve club die actief meedenkt over belangrijke onderwerpen, zoals discussies rondom HRMO en de herijking van de kernwaarden en de kerntaken. Er is niks mis met een positief-kritische opstelling. Integendeel. Zo houden we elkaar scherp.
Hoe zouden we elkaar kunnen versterken?
De laatste tijd is er sprake van serieuze toenadering tussen de VPH en het NHG. Daar zijn wij blij mee. Praktijkhoudende huisartsen zijn voor ons een belangrijke doelgroep, dus wij vinden het belangrijk om ook met deze groep goede connecties te hebben. We denken na over mogelijkheden om gevraagd en ongevraagd advies te organiseren. Zo willen we als besturen een paar keer per jaar met elkaar aan tafel om ideeën uit te wisselen en het beleid af te stemmen. Op verschillende punten is al sprake van samenwerking. Zo neemt VPH actief deel aan het College van Deskundigen voor praktijkaccreditering en aan de herziening van de Toekomstvisie huisartsenzorg. Ook hebben we contact over mogelijke betrokkenheid van VPH bij de advisering ten aanzien van het Standaarden-beleid. Dat kan ons helpen om met onze richtlijnen zo goed mogelijk aan te sluiten bij de verschillende behoeften van onze leden: huisartsen in dienst, huisartsen in opleiding en praktijkhouders. Nauwere samenwerking is ook in het belang van VPH. Dat maakt het mogelijk dat zaken die praktijkhouders hinderen in hun werk, door het NHG opgepakt worden, en dat de stem van de praktijkhouders nadrukkelijk meeweegt bij de keuzes die we maken.
Rob Dijkstra
bestuursvoorzitter NHG tot 1 juni 2019