VPHuisartsen heeft naar aanleiding van enkele meldingen van leden contact gezocht met de landelijke GGD over gebrekkige communicatie rondom positieve Covid-19 testen richting de huisarts. Er was in enkele gevallen zelfs sprake van dat patiënten zich bij de huisarts meldden met Corona gerelateerde, of zelfs andersoortige klachten, maar het niet direct duidelijk werd dat de desbetreffende patiënt al positief getest was.
In het gesprek met de GGD bleek dat er standaard een melding naar de huisarts zou moeten gaan in het geval van een positieve test, maar dat het niet ondenkbaar was dat -vooral in de drukste testperiode- in enkele gevallen de naam van de eigen huisarts ontbrak. Bovendien worden er momenteel ook steeds meer testen geïnitieerd vanuit andere organisaties dan de GGD, bijvoorbeeld door bedrijfsartsen of vanuit de ouderengeneeskunde. In organisaties buiten de GGD kan het doormelden richting de eigen huisarts nog wel minder gebruikelijk of technisch lastiger zijn, of zou er onduidelijkheid kunnen bestaan betreffende de privacy
Alertheid bij triage
De landelijke GGD zou via diverse kanalen, ook richting andere artsenorganisaties, in ieder geval extra aandacht vragen voor het actief doormelden naar de eigen huisarts.
Voor huisartsen en assistentes is het zaak om extra alert te blijven in de triage. Een doormelding van een positieve test kan dus vertraging hebben opgelopen en we mogen er niet vanuit gaan dat iedere patiënt dit direct zelf meldt bij zijn eigen huisarts. Vraag dus specifiek aan de patiënt of deze al elders getest is op Covid-19 en of de uitslag daarvan bekend is.