In een aantal regio’s is er sprake van vestiging van (commerciële) huisartsketens. Deze zijn er inmiddels in diverse vormen. Bij de één is sprake van pure ondersteuning van nieuwe praktijkhouders, zodat zij een vliegende start kunnen maken in het praktijkhouderschap. Vaak ook met een constructie waarbij de huisarts het eigenaarschap behoudt of in enkele jaren zichzelf inkoopt. Bij andere ketens gaat het om nieuwe vormen van praktijkhouderschap, met de dokter op afstand. Dit zien we in gebieden waar de huisarts geen opvolger kan vinden, bijvoorbeeld in krimpgebieden. Partijen die dan de praktijk overnemen, kiezen voor meer digitale ondersteuning, soms ook met als doel dataverzameling en uitbouw van hun digitale platforms.
Steeds meer huisartsen vragen zich nu af of er bij deze laatste categorie vanuit de overheid en zorgverzekeraars niet met twee maten gemeten wordt. Iedereen realiseert zich dat als een collega tegen het pensioen aanloopt en de praktijk echt aan de straatstenen niet overgedragen krijgt, dat een laatste redmiddel een commerciële keten kan zijn die in ieder geval de patiënten overneemt en een soort basale huisartsenzorg intact houdt. Het vermoeden is echter dat de Inspectie en vooral Zorgverzekeraars wel heel makkelijk omgaan met de kwaliteitseisen voor deze nieuwe praktijken. Op papier blijft de zorgplicht behouden, maar in werkelijkheid blijft er een lege huls over met alle nadelige gevolgen voor collega praktijken in de omgeving. Waarbij patiënten die niet op tijd fysiek geholpen kunnen worden bij de huisartsketen zich gaan melden bij collega praktijken in hetzelfde gebouw, dringend over willen stappen naar praktijken in de buurt of zich met uitgestelde niet spoedeisende huisartsenzorg uiteindelijk toch melden op de huisartsenpost.
VPHuisartsen wil praktijkhouders in ieder geval waarschuwen om, bij het toelaten van zo’n nieuwe speler in de HAGRO of Huisartsenpost, afspraken te formaliseren. Garanties dat er bij uitval van een waarnemer verantwoordelijkheid wordt genomen voor de eigen diensten, of die van u wanneer u zelf ziek bent en terugvalt op de HAGRO afspraken.
Melding mogelijke privileges
VPH is tevens op zoek naar concrete voorbeelden van mogelijke privileges. Niet om met de vinger te wijzen, want we begrijpen ook dat er niet altijd een betere oplossing voorhanden is, maar juist om deze privileges voor alle praktijkhouders te gaan laten gelden. Veel praktijkhouders moeten alle zeilen bijzetten om nog te kunnen voldoen aan alle kwaliteitseisen. Mocht door zorgverzekeraars en inspectie inderdaad verschillend omgegaan worden met deze eisen, dan is dat nog een reden om versneld aanpassingen door te voeren en het praktijkhouderschap voor iedereen dragelijker te maken. Te voorkomen dat er basale en minder tijdrovende zorg wordt aangeboden door grotere ketens, maar ondertussen toch de druk op de andere praktijkhouders verder toeneemt die wel 24/7 beschikbaarheid en alle kwaliteitseisen nakomen.
Heeft u in uw regio concrete voorbeelden dat:
* De bereikbaarheid en openstelling van een keten lang niet voldoet aan de eisen die aan uw eigen praktijk worden gesteld
* Niet voldaan wordt aan de eis om binnen 15 minuten een spoedvisite te kunnen doen
* Niet dezelfde regels gelden voor het uitvoeren van ANW diensten (bijvoorbeeld bij ziekte van de waarnemer)
* Reguliere dagzorg op de huisartsenpost beland en daarmee andere collega’s zwaarder belast
* Mogelijk meer (financiële) privileges gelden door extra ondersteuning vanuit zorgverzekeraars
Dan zouden we deze graag verzamelen via koenverhart@vphuisartsen.nl
Met deze informatie gaan wij dan graag, onder het mom ‘gelijke monniken, gelijke kappen’, landelijk het gesprek aan om in de hogere versnelling voor iedereen het praktijkhouderschap weer aantrekkelijker te kunnen maken. Als blijkt dat er voor ketens privileges gelden die rechtstreeks ten koste gaan van de praktijkhouders in de directe omgeving, willen we dit direct laten stoppen. Zorgverzekeraars en overheid zullen onvoorwaardelijk moeten gaan investeren in het praktijkhouderschap om de huidige -en toekomstige- generatie praktijkhouders te kunnen behouden en mogen daarbij zeker geen scheefgroei in de hand werken.