Onderaan dit artikel vindt u een belangrijke en praktische update/download
De afgelopen weken is er door PharmaPartners, HIS-leverancier van Medicom, een nieuwe overeenkomst gemaild naar huisartsen. Het betreft in dit geval een mantelovereenkomst die is gesloten met de Regionale Coöperatie van Huisartsen in Midden Brabant (RCH). De aangesloten huisartsen worden geconfronteerd met een nieuwe overeenkomst voor de duur van 5 jaar, waarbij onterecht de indruk wordt gewekt dat deze spoedig ondertekend ‘moet’ worden, deze met terugwerkende kracht een eventuele lopende overeenkomst al vervangt, en waarbij tevens getekend moet worden voor een pakket aan e-health modules om te kunnen voldoen aan de eisen die per juli 2020 gelden (in het kader van het ontsluiten van patiëntengegevens (zie OPEN)). Het is mogelijk dat ook in de rest van Nederland soortgelijke contracten voorgelegd worden, door Pharmapartners en/of andere HIS-leveranciers.
Graag brengen wij u op de hoogte van de foutieve werkwijze van deze HIS-leverancier en willen wij u met klem adviseren voorlopig geen (langlopende) overeenkomsten met HIS-leveranciers te tekenen.
Achtergrond: wettelijke verplichting tot elektronische dossierinzage
Per 1 juli 2020 is het wettelijk verplicht dat patiënten elektronisch inzage in hun eigen (medische) gegevens geboden wordt. Om dit voor alle huisartsen in Nederland te verwezenlijken is OPEN opgericht. OPEN is het vierjarig versnellingsprogramma van InEen, LHV en NHG om huisartsen te helpen bij het veilig online delen van medische gegevens met hun patiënt. OPEN (Ontsluiting van Patiëntengegevens in de Eerste lijn in Nederland) is door het ministerie van VWS aangemerkt als één van de ViPP-programma’s (Versnellingsprogramma informatie-uitwisseling patiënt en professional). VPHuisartsen wordt periodiek betrokken en geïnformeerd bij de stappen die OPEN neemt en de status van het programma.
Koppelverkoop uitdrukkelijk niet toegestaan
Alle HIS-en in Nederland krijgen een financiering om de eventuele ontwikkeling of aanpassing die hun systeem nodig heeft om gegevens te kunnen ontsluiten te bekostigen. Zij mogen deze aanpassingen van hun systeem dus niet doorbelasten aan de huisartsen. Zij zijn hooguit gerechtigd om het onderhoud of ondersteuning van het systeem op de huisarts door te belasten. En dat staat dan los van de reeds bestaande contracten betreffende de afname ven het HIS zelf. Het is dus zeker niet toegestaan om middels een koppelverkoop, verplichte pakketten aan te bieden waarin de dossierinzage moet worden afgenomen in een pakket met andere modules, zoals labwaarden, online afspraken maken of herhaalreceptuur. Laat staan om ook voor het HIS zelf nieuwe meerjaarscontracten te koppelen aan de afname van de aanvullende modules. Bij het contract dat door Pharmapartners wordt aangeboden wordt die koppelverkoop dus wél gedaan.
De scholingen die kunnen worden aangeboden worden óók gefinancierd vanuit OPEN. De regionale coalities die zijn gevormd (om subsidie bij OPEN aan te vragen) krijgen dus financiële middelen om de ontsluiting van de patiëntengegevens per regio zo soepel mogelijk te laten verlopen. en huisartsen hierbij te helpen.
Eenmalige opslag op inschrijftarief
Huisartsen die aangesloten zijn bij een regionale coalitie mogen tussen 2020 en 2022 eenmalig € 2,83 per ingeschreven patiënt en gemoedsbezwaarde declareren. Ter financiële compensatie van het aanpassen van de werkwijze in de huisartsenpraktijk, het volgen van geaccrediteerde scholing en de tijd die nodig is om patiënten extra te informeren. De regionale coalitie en OPEN leveren huisartsenpraktijken hiervoor aanvullend de benodigde materialen.
Dit bedrag is dus niet bestemd om terug te laten vloeien naar uw HIS leverancier doordat uw HIS kosten ineens fors verhoogd worden. Uw HIS leveranciers kan dus ook niet het argument ‘onze extra kosten krijgen de huisartsen toch weer terug vanuit de eenmalige opslag op het inschrijftarief`´ gebruiken om de door hen extra in rekening gebrachte kosten te vergoelijken.
Advies aan praktijkhouders
VPHuisartsen adviseert praktijkhouders, in het bijzonder haar leden, om voorlopig geen contracten te tekenen aangaande het online beschikbaar stellen van patiëntengegevens. Er is nog ruim voldoende tijd om dit lopende 2020 te regelen. En er is ook een kans dat er landelijk een mantelovereenkomst gaat komen, geïnitieerd vanuit de overkoepelende organisaties, die HIS leveranciers kunnen overnemen, waarin de zaken op de juiste wijze geregeld zijn.
VPHuisartsen adviseert haar leden ook om de HIS leverancier aan te spreken op het doorvoeren van eventuele aanpassingen van haar systeem, die het ontsluiten van patiëntengegevens óók voor de huisarts verantwoord laten lopen. Daar bedoelen wij mee dat een HIS het bijvoorbeeld mogelijk moet maken om werkaantekeningen bij een patiënt in een separate sectie op te slaan, zodat deze bij gegevensuitwisseling, of het verzoek om een uitdraai van het gehele dossier, buiten het zicht van de patiënt blijven. Een functionaliteit die het eerder genoemde Medicom vooralsnog níet heeft en wellicht ook in andere HIS-en ontbreekt?
Mocht u er met uw HIS leverancier niet uitkomen? Dan wil VPHuisartsen tenslotte de angst die veel praktijkhouders hebben om van HIS te wisselen graag wegnemen. Het veranderen van het ene naar het andere HIS, is een klus die extra tijd kost, maar die in de regel nauwelijks met dataverlies gepaard gaat, die een ijkpunt kan zijn om al je dossiers weer eens goed op orde te maken, en die je vaak veel geld kan besparen door een goede onderhandelingspositie (met name wanneer je als groep de overstap maakt). Tevens kan je er qua functionaliteit flink op vooruit gaan.
Update 8-11-2019: download hier een praktische leidraad bij het contracteren met uw HIS leverancier.
Volgende week komt OPEN met een nieuwe FAQ over deze materie. De voorgaande FAQ was tijdelijk offline gehaald.