Landelijk is er veel onduidelijkheid en zeker ook ophef ontstaan over de “verplichte” aansluiting die praktijken via hun HIS-leveranciers moeten gaan regelen, teneinde de uitwisseling van gegevens uit patiëntendossiers te faciliteren naar zogenaamde Persoonlijke Gezondheidsomgeving apps (PGO’s). Met een PGO kan een patiënt via een eigen gekozen en gecertificeerde app toegang krijgen tot een deel van het medisch dossier. Een wettelijke verplichting waaraan huisartsen per 1 juli 2021 moeten voldoen.
De ophef is wat ons betreft zeer terecht en de duidelijkheid laat flink te wensen over, als gevolg van de verschillende regionale constructies en tarieven die de diverse HIS leveranciers rekenen voor de te realiseren koppeling. VPHuisartsen geeft deze signalen landelijk door en stuurt aan op een toekomstbestendige oplossing.
Op dit moment kunnen wij alleen proberen uit te leggen wat er van huisartsen verwacht wordt vanuit OPEN waarbinnen de wettelijke verplichting voor digitale inzage in het medisch dossier voor patiënten wordt georganiseerd.
Wat wordt van u verwacht:
* Aansluiting bij uw regionale coalitie OPEN
* Regionale keuze voor inzage via een patiëntenportaal (waarvan de kosten regionaal worden onderhandeld en verder niet vergoed worden)
en/of
* Inzage via een PGO koppeling die uw HIS leverancier verplicht beschikbaar moet stellen, maar u vervolgens hiervoor reële maandelijkse onderhoudskosten in rekening mag brengen. Deze kosten worden deels gecompenseerd door de eenmalige (geïndexeerde) OPEN vergoeding a 2,92 Euro per ingeschreven patiënt in uw praktijk
* Uw praktijk beschikt over een UZI- of PKOI servercertificaat
* Een extra overeenkomst met een DVZA leverancier voor de PGO koppeling voor 1 juli 2021. In werkelijkheid momenteel alleen nog uw HIS leverancier.
* Informeren van uw patiënten over de mogelijkheden via foldermateriaal of website
* Vermelding van uw praktijk op de zorgaanbieders lijst (ZAL), welke wordt verzorgd door uw HIS leverancier na ondertekening van de overeenkomst voor de DVZA koppeling
Veel gebruikte praktische oplossing
Een veel gehoorde ‘oplossing’ voor praktijken en regiocoalities binnen project OPEN is dat men er voor heeft gekozen om de praktijk aan te sluiten op een zogenaamd patiëntenportaal. Een portaal waarin patiënten beveiligde toegang krijgen tot een deel van het medisch dossier, maar ook direct online afspraken kunnen maken, e-consulten kunnen starten en herhaal medicatie kunnen aanvragen. Een prima oplossing waarin de wettelijke verplichting voor digitale inzage gecombineerd wordt met aangename extra faciliteiten voor patiënt en praktijk. Echter blijkt nu dat alléén een patiëntenportaal niet volledig voldoet aan de wettelijke eisen. Patiënten moeten ook de mogelijkheid hebben om aan te sluiten via de eerder genoemde PGO’s: diverse apps die deels ontwikkeld zijn om specifieke gezondheidsaspecten te monitoren en te koppelen aan het medisch dossier, en uw HIS leverancier is wettelijk verplicht dit in te regelen. Na divers onderzoek is echter gebleken dat er nog heel weinig interesse voor dit soort apps is. Zowel patiënten als artsen weten amper van het bestaan, zien vaak niet echt de voordelen en bovendien zijn de huisartsendossiers de eerste in de gezondheidszorg die ontsloten worden voor dit soort apps. Daarnaast rekenen de meeste HIS leveranciers hier extra kosten voor (waarvan de hoogte om onduidelijke redenen sterk verschilt) terwijl er voor een individuele praktijk nog geen andere keuze mogelijkheden zijn.
Waarom moeten juist deze koppelingen dan verplicht voor 1 juli 2021 technisch mogelijk gemaakt worden om aan de eisen van OPEN te kunnen voldoen?
Overheid te ambitieus in digitalisering
VPHuisartsen constateert op diverse niveaus een veel te hoge verwachting en ambitie op digitaliserings gebied. En dan heeft zij het niet alleen over dit OPEN project. Zorgverzekeraars en overheid denken dat met toepassing van e-health vele problemen voor de toekomst worden opgelost. Terwijl huisartsen hierbij al vaker winstwaarschuwingen hebben afgegeven. Digitale zorg is op sommige vlakken aanvullend, maar in de meeste gevallen helemáál geen goede vervanging. Fysiek contact moet de basis blijven, ondersteund door bewezen digitale ondersteuning. In Coronatijd heeft e-health ons geholpen om de zorg deels door te laten lopen, maar ook menig gemiste diagnose veroorzaakt. Bovendien is het neveneffect dat de drempel richting de huisarts nóg veel lager is geworden en het aantal e-consulten en digitale contacten schrikbarend toeneemt. In een nog vroeger stadium van een ziektebeeld stellen patiënten digitaal vragen waardoor huisartsen en assistenten nog meer tijd kwijt zijn om alles beantwoord te krijgen, vaak zonder het resultaat van een juiste diagnose. Als we niet oppassen zal de werkdruk, door deze laagdrempeligheid, alleen maar toenemen en juist de kwaliteit flink afnemen. Een neerwaartse spiraal in een markt waarbij de opvolgers van praktijken al niet meer te vinden zijn als gevolg van de te hoge werkdruk van het praktijkhouderschap.
Zie hiervoor ook een kenmerkend voorbeeld vanuit Engeland waarbij de ervaringen met e-health tijdens de pandemie zeer geloofwaardig wordt beschreven.
Digital access has opened floodgates to patient demand
Luister naar huisartsen en compenseer de lasten
Wij willen vooral oproepen om te luisteren naar de signalen uit het werkveld. Zet E-health daar in waar het een aanvulling kan zijn, maar houdt niet vast aan idealen die door niemand herkend of gedeeld worden. Het is netjes dat er compensatie aangeboden is aan de huisartspraktijken voor het extra werk om dossiers digitaal te ontsluiten, maar laat deze middelen niet verdampen in extra PGO koppelingen die voorlopig de eerste jaren nog niet omarmt zullen gaan worden. Zeker niet als hier gedwongen winkelnering aan gekoppeld is en praktijkhouders alleen maar aan kunnen sluiten bij de keuze van hun eigen HIS leverancier.
Geef als individuele praktijk in ieder geval uw ongenoegen aan bij de regionale coalitie en/ of uw HIS leverancier wanneer deze aanzienlijke extra kosten in rekening brengen. Wij zullen landelijk dit punt blijven agenderen en aansturen op een toekomstbestendige praktische oplossing.
FAQ’s:
* FAQ’s op de website van OPEN
* Wat is een PGO?
* Kies ik een portaal of PGO?
* Wat is een DVZA?
* Wat kost een DVZA?
1 reactie