Diezelfde minister die beweert dat huisartsen teveel verdienen geeft intussen en fortuin uit aan ICT en andere consultants die een paar keer meer dan de huisarts factureren ondanks lagere opleiding en minder verantwoordelijkheid, de gigantische overhead in de zorg neemt dan ook explosief toe.
Als u wil dat iedereen een steentje bijdraagt in de besparingen, maximeer dan de inkomens (voor iedereen) en verminder de overhead, ipv selectief de zorgverleners te treffen. En stop met prestigeprojecten zoals LSP.
Alsof dit al niet rampzalig genoeg is plant deze minster een complete afbraak vd huisartsgeneeskundige zoals we die nu kennen en die internationaal als referentie voor goede zorg wordt beschouwd.
In de brief van minister Schippers aan de NZA kom ik een paar beweringen tegen die mij erg verbazen.
*Zo lees ik dat wij huisartsen een te sterke marktmacht zouden hebben. Als dat zo is, kan ze mij misschien uitleggen waarom we minder dan de helft verdienen van een tandarts, specialist of ICTer, en waarom we visites rijden tegen een tarief (13 euro) waar ook mijn loodgieter mij mee uitlacht.
Dankzij de NMA mogen we niet meer regionaal of landelijk maar enkel als individuele praktijk met de zorgverzekeraars onderhandelen. Die zorgverzekeraar (er zijn 4 grote) heeft >80 % vd lokale markt in handen en weigert met huisartsen te onderhandelen, hun juristen maken een wurgcontract op dat ik moet tekenen bij het kruisje wil ik centen ontvangen. De zorgverzekeraars hebben een paar miljard op de bank staan en een legertje juristen in dienst, ik kan niet eens een advocaat betalen want die kost per uur 6x zoveel als de 54 euro die ik zelf verdien. Bovendien is de wetgeving van NMA en NZA geschreven om hen te helpen bij het uitpersen van zorgverleners. Wie heeft hier marktmacht ?
*De enige marktmacht die we hebben is de binding met de patient die we te danken hebben aan jarenlange zorg die echt rond de patient is georganiseerd en niet rond de geldstromen zoals VWS de laatste jaren doet. De huisartsengeneeskunde functioneel omschrijven om commerciële partijen toe te laten de krenten uit onze pap te pikken zorgt alleen maar voor duurdere zorg van mindere kwaliteit. Wij zijn de enige die nog de volledige patient behandelen, straks is deze patient , pardon ´zorgclient´ opgesplitst in een pakketje DOT´s die aan de laagstbiedende worden verkocht. De lucratieve DOTs zoals diabetes en cardiovasculair zijn zo weg, de verliesposten zoals psychiatrie, algemene verouderingsklachten en psychosomatiek worden door VWS omschreven als ´lage ziektelast´en bij de huisarts gedumpt zonder enige adequate vergoeding hiervoor.
*Mw Schippers wil het aantal verwijzingen per huisarts beperken. Dergelijke almachtfantasie wordt echt te gek voor woorden en is nog nergens ter wereld vertoond. In de praktijk gaat het vermoedelijk gewoon om een ordinaire inkomensvermindering, net zoals de norm generiek voorschrijven die zo absurd was dat iedereen wist dat hij niet haalbaar is. Nederlandse huisartsen zijn internationaal gezien als erg voorbeeldige generiek voorschrijvers en verwijzen al minst van al door naar de 2e lijn. Blijkbaar is het nooit genoeg.
*Het aantal verwijzingen neemt de laatste jaren juist sterker toe dankzij het consumentisme dat door marktwerking wordt aangewakkerd: de mondige zorgconsument die net zijn verhoogde zorgpremie heeft betaald neemt geen genoegen met een huisarts die zegt dat het wel vanzelf zal overgaan maar eist uitgebreide diagnostiek in de 2e lijn. De huisarts riskeert bij weigeren van deze doorverwijzing door het tuchtcollege te worden opgeroepen en veroordeeld, zo werd een huisarts begin december door het tuchtcollege te Eindhoven veroordeeld wegens het weigeren van rontgen bij een beschonken patient , na eerst door de familie vd patient te zijn bedreigd. Naast financieel uitgeknepen worden we dus ook juridisch vogelvrij verklaard, defensieve geneeskunde zoals in de VS staat dus ook ons te wachten, u kan daar zien wat de dat kost.
*Mw Schippers wil de huisarts onder het eigen risico brengen, nog een onzalig idee. Het hele concept preventie kunnen we dan wel vergeten. RVZ kwam al tot de conclusie dat investeren in de 1e lijn vroeg in het ziekteproces veel meer baten oplevert dan later in het ziekteproces in de 2e lijn te betalen. Helaas wil de minister steeds meer financiele drempels in de 1e lijn opwerpen die verhinderen dat patiënten zich tijdig laten behandelen en er voor zorgen dat ze later met een verder gevorderde ziekte op de ehbo zullen verschijnen. De fysiotherapeut en eertelijnspsycholoog worden elk jaar getroffen door hogere eigen bijdragen, als straks ook de huisarts onder eigen risico valt kunnen we niet alleen preventie maar ook de structurele zorgprogrammas zoals diabetes en cvrm wel vergeten.
* Mw Schippers belijdt lippendienst aan ´sterke eerste lijn´ maar ondermijnt tegelijkertijd elke investeringsruimte door op eerdere beloften terug te komen. Zo worden we nu gekort wegens het succes van onze praktijkondersteuners die met VWS en ZN afgesproken zorg leveren en waar we zwaar in geïnvesteerd hebben. De minister rekent haar eigen onvermogen om de kostentoename in de 2e lijn te stoppen doodleuk aan ons door. De labiliteit en onbetrouwbaarheid van dit beleid zorgt ervoor dat ons lange termijn perspectief niet verder dan 1 jaar kan gaan, een zeer slecht klimaat om te investeren in een sterke 1e lijn dicht bij de patient, wij durven dus ook geen extra personeel zoals POH GGZ meer in dienst nemen.
*Mw Schippers denkt huisartsen onbeperkt te kunnen uitpersen en schofferen en hoopt ons zoet te houden met vage (valse) beloften. Besef goed dat u al voor een dubbeltje op de 1e rang zit, wij lossen 95 % van alle medische problemen op voor 3% vh budget. Bovendien neemt onze werklast jaarlijks toe, niet alleen door vergrijzing maar ook door de gevolgen van besparingen elders. Wie hangt er uren aan de telefoon om ervoor te zorgen dan patiënten geen schade lijden van de wachtlijsten elders ? Wie moet straks de mensen opvangen die zich geen GGZ meer kunnen permitteren ? Wie moet er straks de halvering van het aantal SEH posten compenseren ? Wie moet binnen de 30 seconden telefoon opnemen en binnen de 15 minuten naast het bed vd patient staan zonder dat hier een adequate vergoeding voor tegenover staat ? Wie moet ervoor zorgen dat ouderen steeds langer thuis kunnen blijven wonen ? Wie zorgt voor een mooi bijgehouden EPD ? Wie voorziet de burocraten van CIZ ea van actuele medische gegevens ? Als u erin slaagt onze goodwill te verknoeien zullen we net als iedereen onrendabele taken afschuiven en zal de overheid straks een hoop problemen zelf moeten oplossen, dwz deze taken elders inkopen tegen een veelvoud van wat u nu maar betaalt.
*Mw Schippers viseert vooral de 1e lijn, als kamerlid Van der Veen (PVDA) haar confronteert met 1 miljard overschrijdingen door upcoding in de 2e lijn dan haalt ze niks terug en delegeert ze dit doodleuk aan de zorgverzekeraars. Wie helemaal geen last heeft van besparingen zijn haar eigen soort, de zorgbestuurders en ambtenaren. De Balkenende norm is nog steeds niet hard gemaakt want dit zou de carriereperspectieven van ex-VWSers kunnen hypothekeren en vriendjes zorgbestuurder mogen in tegenstelling tot artsen wel marktconform betaald worden. De ambtenaren op VWS groeien rustig door naar directiefuncties en daarnaast worden nog wat extra adviesorganen en toezichtinstanties zoals NZA opgericht. Het riante inkomen van de consultancy sector is ook veilig gesteld door deze minister, dankzijk LSP en permanente hervormingen in het kader van marktwerking en transparantie is er steeds meer werk. De overhead is heilig bij deze minster, de zorgverlener en de patient zullen de rekening wel betalen.
*VWS spoort de verzekeraars aan steeds meer kwaliteits- en andere normen aan huisartsenpraktijken op te leggen, ondanks overheidsstudies zoals NIVEL die aantonen dat de kwaliteit van huisartsenzorg al prima is. Deze normen zijn meestal zwaar procedureel en burocratisch zodat huisartsen gedwongen worden in grotere centra onder leiding van managers te gaan werken, ongeveer zoals 20 jaar geleden met de wijkzuster gebeurde. Te laat komt men er nu achter dat de wijkzuster toch beter was dan de overgeorganiseerde thuiszorg met marktwerking die er nu is. Hopelijk gebeurt met ons huisartsen niet hetzelfde. Professionals hebben hun eigen normen en door overdreven regelgeving kun je ze alleen maar demotiveren en wegjagen. Aangezien de professional ook tuchtrechterlijk verantwoordelijk is voor de kwaliteit van zorg is het logisch dat hij ook de geldstromen beheert. De huidige situatie waarbij een stel hbo-ers in vele instellingen de regie over de hoger opgeleide artsen moeten voeren is niet werkzaam, kijk maar naar de GGZ (geestelijke gezondheidszorg) en de verpleeghuizen. Wie gaat straks nog 10 jaar medicijnen studeren als je met een diploma organisatiedeskundige veel meer te zeggen hebt in de zorg ? Wanneer komt er trouwens iets in huis van de belofte van dit kabinet om de administratieve druk voor zorgverleners te verminderen ? Alle geld en tijd die aan administratie kwijt is kan niet meer aan de patient worden besteed.
*Tenslotte wil ik u erop wijzen dat marktwerking in de zorg in nog geen enkel ander land succesvol geïmplementeerd is, waarom moet Nederland weer het wiel opnieuw gaan uitvinden ? De Amerikaanse marktwerking is ronduit desastreus, de Duitse marktwerking heeft enkel op papier vooruitgang gebracht en heeft 15% van de artsen het land uitgejaagd, iets wat Nederland zich niet kan permitteren. Terwijl president Obama huisartsenzorg volgens Nederlands model wil opzetten om de explosie aan kosten te beheersen wordt de huisartsenzorg hier afgebroken door een pseudo marktwerking waar enkel zorgbestuurders en verzekeraars beter van worden. Marktwerking in de thuiszorg heeft al tot verlies van kwaliteit en extra kosten geleid, nu wil deze minister marktwerking met macrobudgetaire neutraliteit in de hele sector invoeren, dergelijke waanzinnige vrije markt experimenten zijn nog nergens vertoond. Marktwerking kan alleen mogelijk werken in een groeisector, gezien deze groei bij VWS jaarlijks wordt gecompenseerd door besparen met de botte bijl wordt de zorg in sneltempo afgebroken. VWS kan mogelijk wat kosten uit de begroting wegpoetsen, de burger betaalt dankzij marktwerking helaas elk jaar meer geld voor slechtere zorg.
*Het beleid van VWS mbt huisartsentarieven lijkt meer op stalinisme dan op marktwerking. Terwijl in de VS met echte marktwering een huisartsenconsult 120 dollar kost is ons tarief gemaximeerd op 9 euro, en dan is de minister nog verbaasd dat er geen concurrentie is. Naast stalinistische prijzen via de NZA zijn de huisartsen nu ook slachtoffer van grove intimidatie door de NMA. Om protest tegen de afbraak van de huisartsenzorg te voorkomen heeft de minster via de NMA onze al erg softe vakbond de LHV ontmanteld, alle computers zijn doorsnuffeld en elke vergadernotule moet aan de NMA worden overgemaakt. Op straffe van persoonlijke boetes mag het LHV bestuur geen enkele actie meer opzetten, onze vakbond is dus op een erg ondemocratische manier compleet monddood gemaakt. Toevallig is VWS bezig om samen met deze LHV en andere koepels het LSP erdoor te drukken tegen de wil van de Eerste Kamer in. Zoals u begrijpt dreigt de LHV net als de NPCF een satelliet van VWS te worden.
Aangezien we geen werkbare vakbond meer hebben is onze enige hoop om deze afbraak van de huisartsgeneeskunde tegen te gaan op u als 2e kamer gevestigd. Als dit land nog een democratie is zal u wel weten dat de bevolking niet wilt dat de huisarts wordt geofferd op het altaar van de heilige marktwerking.
In de hoop dat u alsnog dit rampzalige beleid wil en kan keren.
Met vriendelijke groet,
Geert Slock, huisarts
Zuiddijkstraat 8d
4524 AR Sluis