VPHuisartsen constateerde al eerder dat er grote tekorten ontstaan in de eerste lijn en dat veel huisartsen het gevoel hebben dat zorgverzekeraars hun zorgplicht niet goed invullen en het op het bord van de huisarts laten vallen. Door discutabel beleid is er sprake van lange wachtlijsten in de GGZ en 2e lijn en is de werkdruk voor en de verantwoordelijkheid van huisartsen zonder overleg toegenomen. Bovendien is er naar de mening van VPHuisartsen sprake van soms niet transparante vormen van contractering (bijv. doelmatig voorschrijven) die tot forse inkomstendervingen bij de praktijkhoudende huisartsen hebben geleid.
Een en ander strookt niet met onze eigen kernwaarden, bleek maar weer tijdens het Woudschoten-traject. Wij staan voor huisartsenzorg. Zeker nu er ook in toenemende mate tekorten zijn in praktijkopvolging en -personeel, kunnen huisartsen er geen andere taken bij hebben. Sterker nog, er zijn al te weinig huisartsen om de huisartsenzorg zélf te leveren, blijkt uit de grote aantallen Nederlanders die niet ingeschreven kunnen worden bij een huisarts in de buurt.
Ook Het Roer Moet Om (HRMO) heeft eind 2019 nog van zich doen spreken op dit terrein. Ze pleitten voor meer samenhang in de zorg, en hebben een boekje uitgegeven met veel voorbeelden van lacunes in de zorg. Voorbeelden waaruit blijkt dat de huisarts in de mangel zit van tekorten, en de patiënt de dupe is.
VPHuisartsen heeft daarom in september 2019 in een brief aan de NZa de noodklok geluid, en zijn wij met de NZa in gesprek gegaan, om ze te vragen te handhaven op die dossiers, en zorgverzekeraars op hun verantwoordelijkheid aan te spreken. Wij gaven aan dat het adagium Juiste Zorg op de Juiste Plaats (JZOJP), waar het hele (zorg-)bestuursland de mond van vol heeft, op dit moment meer een eufemisme is voor een bezuinigingsmaatregel, waarbij de huisarts altijd de juiste plaats is.
Actief melden bij de NZa
De NZa ziet ook in dat het zo niet goed meer kan blijven gaan. Echter, de NZa heeft een slecht zicht op wat er zich afspeelt in het zorgveld en wanneer zij op welke manier moeten ingrijpen. Huisartsen kunnen de NZa helpen om in actie te komen. Dit kunnen zij door hen te melden wanneer er iets niet goed gaat. Denk aan een wachtlijst die veel te lang is, een zorginstelling die geen mensen uit uw regio wil of kan zien, etc. U kunt melden via het nza-meldingsformulier en VPHuisartsen zou graag een afschrift van uw melding ontvangen (mail naar info@vphuisartsen.nl)), zodat wij dit ook kunnen gebruiken in onze overleggen met hen.
Lost ons gesprek met de NZa op de korte termijn iets op?
Nee, dat zal niet zó snel gaan. Maar de NZa kan uiteindelijk wel de structurele oplossingen leveren. VPHuisartsen gaat daarom door met de dialoog, om samen de zorg gezond te houden. Dus nogmaals, helpt u ons met een melding naar de NZa en een kopie naar ons!
Vorige week belde ik het CIZ over een patiente die na 2 maanden nog thuis was nadat CIZ de indicatie ZZP 4 had gesteld. Zij werd met dit zorgzwaartepakket geweigerd bij zorginstellingen. De familie had zelf een bezwaar ingediend bij CIZ. Toen ik als huisarts belde met CIZ om het proces te versnellen werd ik doorverbonden met de jurist. Deze functionaris wel wat verteld maar kon natuurlijk geen inhoudelijk gesprek voeren. Deze week belde de medisch adviseur terug zoals CIZ had aangeboden. Nu wel inhoudelijk gesproken maar de medisch adviseur vertelde dat zij niet beslist maar dat de jurist dit doet. Ik was perplex.