Als VPH kaarten we al jaren de gebreken van het platform Zorgkaart Nederland aan. Tot nu toe, op enkele zeer minimale aanpassingen na, met te weinig resultaat. Zorgkaart Nederland is wat ons betreft een zeer contraproductief element in het stimuleren van de communicatie tussen arts en patiënt. Tot onze vreugde hebben de collega’s van de LHV recent besloten uit de adviesraad van Zorgkaart Nederland te stappen. Na pogingen om via de adviesraad veranderingen in gang te zetten heeft de LHV ingezien dat er veel te weinig gedaan wordt met de input van de huisartsen. Via Medisch Contact begrepen wij dat ook de FMS en KNMG zich bezinnen over hun positie in de adviesraad. Wij kunnen deze overwegingen alleen maar aanmoedigen.
Wij weten dat de aangesloten zorgorganisaties de afgelopen jaren hebben gepoogd de Patiëntenfederatie (NPCF) te bewegen broodnodige wijzigingen in de werkwijze van Zorgkaart Nederland aan te laten brengen. Wij vragen ons echter af bij welke concrete stappen een ieder tevreden kan zijn over de werkwijze van Zorgkaart. Wij vinden de hele insteek van Zorgkaart fundamenteel onjuist. Wetenschappelijk is immers aangetoond dat de beoordelingen van Zorgkaart geen validiteit hebben. (o.a. NIVEL in 2023). Wij hebben daarom andere beroepsorganisaties gevraagd uit de adviesraad te stappen. Het is tijd een grens te trekken en helder te zijn vanuit ons zorgverleners over hoe wij vinden dat fatsoenlijk met ons wordt omgegaan en vooral aan te geven dat de relatie tussen arts en patiënt alleen maar verslechtert door platforms als Zorgkaart. Daarenboven werkt Zorgkaart dus niet eens als valide kwaliteitsbeoordeling.
Vanuit VPHuisartsen hanteerden wij de volgende randvoorwaarden voor samenwerking met Zorgkaart Nederland (maar daar hebben ze nooit aan voldaan):
- Reviews op Zorgkaart moeten traceerbaar zijn. Anonimiteit is daarom niet toegestaan. Anonimiteit verslechtert de algemene relatie tussen arts en patiënt.
- Patiënten moeten eerst aantonen dat er een gesprek is aangevraagd met desbetreffende zorgverlener om eventuele onvrede te bespreken om juist via deze route echt een goede communicatie tussen arts en patiënt te stimuleren.
- De gereviewde zorgorganisaties en zorgverleners moeten een reactie kunnen schrijven, zonder gedwongen lidmaatschap bij Zorgkaart Nederland.
- Individuele zorgverleners en zorgorganisaties moeten de mogelijkheid krijgen om zich af te melden van het platform. Zeker als zij persoonlijk traceerbaar zijn en door anonieme beoordelingen aangetast worden in hun privacy en veiligheidsgevoel.
- Wanneer een zorgorganisatie of zorgverlener contact opneemt met Zorgkaart en uitlegt dat de onvrede in een review veroorzaakt wordt door de psychische toestand van de schrijver of het terecht niet kunnen voldoen aan de medische wensen van een patiënt, verwijdert Zorgkaart de review. De basisregel hoort te zijn: de gedaagde is onschuldig tot het tegendeel is bewezen. Een ontevreden patiënt heeft in veel gevallen niet per se lagere kwaliteit zorg ontvangen, vaak integendeel.
- Zorgkaart moet een wetenschappelijk aantoonbaar valide toetsingsmiddel zijn voor de kwaliteit van zorg.
Wij hopen dat meerdere collega verenigingen zich bij onze randvoorwaarden aan willen sluiten en we zo collectief als zorgverleners een sterk signaal uit kunnen sturen naar de Patiëntenfederatie. Als er aantoonbaar slechtere zorg geleverd wordt dan zijn er al diverse methoden voor een patiënt om dit aan te kunnen kaarten. Lukt het niet rechtstreeks met de zorgverlener dan zijn er interne- en externe klachtenfunctionarissen en het tuchtrecht. Er is geen enkele noodzaak om onvrede anoniem online te uiten.
De huidige werkwijze van Zorgkaart is onveilig voor en respectloos naar zorgverleners en daarmee slecht voor de kwaliteit van zorg en de aantrekkelijkheid van onze sector.