De bezwaartermijn van zes weken liep tot 1 september jongstleden. In het definitieve bezwaar zullen we ons onder meer richten op de volgende zaken:
- Allereerst op de steeds verdergaande regels waarbij de NZa contractering met een zorgverzekeraar verplicht stelt om als huisarts te kunnen declareren.
Soms wordt zelfs de eis gesteld om met twee zorgverzekeraars een contract te hebben. Anderzijds is een verzekeraar niet verplicht een huisarts te contracteren. Daarnaast heeft de minister de wetswijziging ingediend om artikel 13 van de Zvw te schrappen waardoor burgers geen vergoeding meer krijgen voor niet-gecontracteerde zorg. De huidige vrije (huis)artsenkeuze van burgers wordt daarmee opgeheven. Zonder contract zal de huisarts steeds meer zorgaanbod niet langer uitbetaald krijgen. De uitzondering die gesuggereerd werd door de minister dat burgers vrij konden blijven kiezen voor de huisarts, blijkt dan ook een wassen neus. Een huisarts kan zich niet eens veroorloven het verplichte contract van een zorgverzekeraar af te wijzen. Wil zijn praktijk overleven dan moet er getekend worden. Die dwang zullen we ter discussie stellen. - Op de financiële onderbouwing van de tarieven en de gevolgen van de tariefswijzigingen voor de praktijkomzet en de bedrijfsvoering van de huisartsenpraktijk.
Moeilijkheid daarbij is dat nog niet alle zorgverzekeraars hun contracten hebben aangeboden zodat de uiteindelijke financiële gevolgen nog niet geheel duidelijk zijn. De tarieven die Achmea voor 2015 bekend heeft gemaakt, laten al zien dat een forse verlaging waarschijnlijk is. Ook de aanname van het aantal uren die een huisarts moet werken om via de tarieven een inkomen te verwerven zal daarbij aan de orde komen.
We houden u uiteraard van het verloop van dit bezwaarschrift op de hoogte.
Een goede zaak dat tegen de tariefbeschikking bezwaar wordt gemaakt. Want waarom wordt van zorgaanbieders transparantie gevraagd, maar nimmer van de (achterliggende) berekeningen van de toezichthouder NZa? Bvb: Wat zijn de macrokosten ketenzorg, zodat wij een idee hebben wat voor 2015 voor zorggroepen het budget is voor S2A en S2B? Eind 2012 waren er nog maar 300.000 mensen bij de VRM keten. Een stuwmeer komt er (dus) aan. Op basis van welke berekening denkt de NZa dat 81 mln voor POH-S en management voldoende is om in 2015 al die veranderingen in ZVW, WMO en GGZ “zacht” te laten landen ? Terwijl dat budget in 2010 nog 110 mln was! Waarom wordt 100% basiszorggeld (variabilisering) verplaatst naar S3, waar dan onder nieuwe voorwaarden het geld kan worden verkregen? En waarom ook voor niet huisartsen? En waarom zwijgt de NZa al maar over het BTW probleem? En waar is het budget voor het meekijkconsult? En hoe houdt de NZa bij contractering toezicht op het gegeven dat 23% van inkomen en kosten moet worden gedekt uit de opbrengsten van de “vrije” tarieven? Toch hopelijk niet weer een nieuw “kostenonderzoek” .. Beste collega’s, er is bij de NZa veel meer mis, dan in het rapport van Borstlap naar buiten komt.