Hierbij gaat het kennelijk niet echt om waarden als kwaliteit van integrale, persoonsgerichte zorg maar om minder zorgeuro’s. VPHuisartsen is samen met apotheekhoudende huisartsen nogal geschrokken van de rauwheid van de markt met de gelegaliseerde dominante machtspositie van verzekeraars. We schreven de minister – en in de cc onder meer ACM, NZa en de Kamercommissie VWS – een brief met de vraag of ze kan en wil ingrijpen.
Aan mevrouw E. Schippers
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Den Haag
Amsterdam 9 februari 2015
Betreft: toekomstige patiëntenzorg apotheekhoudende huisartsenpraktijken ondermijnd
Geachte mevrouw Schippers,
Als beroepsorganisatie van praktijkhoudende huisartsen zijn wij voorstander van vertrouwde, kwalitatieve, toegankelijke en doelmatige (huis)artsenzorg. Dicht in de buurt van de burgers. Ook op het platteland.
VPHuisartsen vraagt nu uw aandacht voor een ontwikkeling die deze ‘zorg in de buurt’ of ‘zorg in het dorp’ bedreigt. Met de budgetpolissen als aangeboden door Coöperatie VGZ UA, worden de apotheekhoudende huisartsen structureel buitengesloten wat betreft het leveren van herhaalmedicatie voor hun patiënten. Hiermee wordt de bijl gelegd aan de wortel van het bestaan van
apotheekhoudende praktijken. En dus aan de huisartsgeneeskundige patiëntenzorg ‘in de buurt’ van circa 1.2 miljoen burgers. Dit geldt des te sterker wanneer VGZ de preferente verzekeraar is.
De Coöperatie VGZ UA biedt de volgende budgetpolissen polissen aan:
- Bewuzt (VGZ)
- Zekur (Unive)
- Univé Zorg Select
- VGZ Goede Keus
Patiënten die één van deze polissen hebben afgesloten, zijn verplicht hun herhaalmedicatie elders op te halen of door een andere (internet)apotheek te laten bezorgen. Indien meer verzekeraars met dergelijke polissen komen zal een groot deel van de omzet uit herhaalmedicatie voor de apotheekhoudende huisarts wegvallen. De herhaalmedicatie is een belangrijke bron van inkomsten zowel voor de apotheker als voor de apotheekhoudende huisarts. Gemeten in aantal DDD’s bedraagt het aandeel herhaalrecepten zelfs 91% (2013, bron SKF). Bij het verdwijnen van de herhaalrecepten als inkomstenbron, is de kans zeer groot dat de farmaceutische zorgverlening ‘in de buurt’, op reisbare afstand, voor vele honderdduizenden verzekerden verleden tijd zal worden. Vervolgens kan dit het einde inluiden van ‘integrale huisartsenzorg in de buurt’ doordat de levensvatbaarheid van apotheekhoudende praktijken in plattelandsgemeenten dan niet langer meer gegarandeerd kan worden.
De apotheekhoudende huisarts vervult in de dunbevolkte delen van Nederland een zeer belangrijke rol in de farmaceutische zorgverlening. De meeste apotheekhoudende huisartsenpraktijken zijn gecertificeerd en voldoen hiermee aan hoge kwaliteitseisen. Uit de recente Marktscan van de Nederlandse Zorgautoriteit (okt.2014) blijkt dat er sprake is van een ‘hoge tevredenheid van de patiënten over de farmaceutische dienstverlening door de apotheekhoudende huisarts’.
De Apotheekhoudende afdeling van de LHV is daar blij mee, al geeft het in een bericht van 1 december 2014 wel aan dat de bestaanszekerheid van de apotheekhoudende huisarts steeds verder onder druk komt te staan.
Om kwaliteitsredenen moeten er in een apotheekhoudende huisartsenpraktijk tijdens de openingsuren minimaal twee gediplomeerde apothekersassistenten aanwezig zijn. De tweede assistente is noodzakelijk voor een extra controle bij een eerste aflevering van een medicament. Omzet en marge bepalen in belangrijke mate de financiële haalbaarheid van deze personeelsbezetting.
De budgetpolissen van Coöperatie VGZ bedreigen door hun uitsluitingsclausule direct het voortbestaan van de apotheekhoudende huisarts. Deze wordt gelukkig in de ‘budgetpolissen’ van de andere drie grote zorgverzekeraars – Achmea, CZ en Menzis – nu nog niet direct buiten spel gezet.
De polissen ‘Bewuzt’ en ‘Zekur’ bestonden al enige jaren. Het feit dat de Coöperatie VGZ in november 2014 de nieuwe polissen ‘VGZ Goede Keuze’ en ‘Unive Zorg Select’ ook heeft gelanceerd, doet vermoeden dat het einde van polissen waarbij de apotheekhoudende huisarts structureel wordt genegeerd met betrekking tot de aflevering van herhaalmedicatie, nog niet in zicht is.
Waar verzekeraars een gelegitimeerde machtspositie kregen toegewezen, steekt het de apotheek- houdende huisartsen dat, hoewel zij zorg dragen voor de continuïteit van 24-uurszorg, zij van VGZ niet eens de mogelijkheid hebben gekregen om bij de budgetpolissen mee te dingen als leverancier van de herhaalmedicatie. Zoals u weet is het zorgverzekeraars met instemming van Staatstoezichthouder NZa toegestaan hun TROG-contracten voor te leggen met in beton gegoten leveringsvoorwaarden, maar op rechtszaken zoals de zaak CZ versus Hollister BV zit niemand te wachten.
Wij achten uitsluiting van de apotheekhouder als leverancier van herhaalmedicatie een vorm van louter financieel gestuurde zorg die ten koste gaat van de kwaliteit, die niet doelmatig is en die een gevaar vormt voor de levensvatbaarheid van huisartsenzorg op het platteland.
Graag horen we van u in hoeverre u zou willen en kunnen bijdragen aan het behoud van de apotheekhoudende huisartsen, in het bijzonder waar burgers/patiënten en zorgaanbieders geconfronteerd worden met verschraling van farmaceutische zorg in eigen omgeving, zoals zich dat met de hierboven beschreven VGZ-budgetpolissen ontwikkelt.
In afwachting van uw reactie,
Met vriendelijke groet,
Namens VPHuisartsen,
Wouter N. van den Berg, voorzitter
Hans Nobel, secretaris
contact: info@vphuisartsen.nl
CC:
ACM – NZa – AFM – Farmatec – Vaste Kamercie VWS –
Apotheekhoudende afd. LHV – SHA