“Iedereen draagt een deel van de samenleving op zijn schouders; niemand wordt door anderen van zijn verantwoordelijkheid ontheven. En niemand kan een veilige weg voor zichzelf vinden als de samenleving op weg is naar vernietiging. Daarom moet iedereen, in zijn eigen belang, zich krachtig in de intellectuele strijd storten. Niemand kan onverschillig toekijken: de belangen van iedereen hangen af van het resultaat. Of hij nu kiest of niet, iedereen wordt meegesleurd in de grote historische strijd, de beslissende strijd waarin ons tijdperk ons heeft ondergedompeld.” Ludwig von Mises
Persoonlijk ben ik van mening dat met name de kwakkelende Amerikaanse economie en gepolariseerde Amerikaanse samenleving zeer barre tijden tegemoet gaat – dat schreef ik enkele weken geleden. Dat is een feit geworden, gekatalyseerd door de dood van George Floyd door toedoen van een idioot van een politieagent.
Ikzelf was met mijn gezin onderweg van Nieuw Zeeland terug naar Nederland en ineens zaten we twee dagen in Los Angeles, met op 38 zenders continu beelden van rellen, op slechts enkele kilometers afstand. Op het moment van schrijven zijn er al twee Amerikaanse politieagenten vermoord, hebben demonstranten een 22 jarig meisje doodgeschoten en voor miljoenen aan plunderingen uitgevoerd. Op de televisie in “the Good Ole US of A” wisselen sensationele helicopterbeelden en reclame zich af. En dan gaan toch je wenkbrauwen omhoog, als ‘s morgens op de kindertekenfilmzender ineens een commercial komt van glijmiddel met lidocaine, voor “als het pijn doet”. Wat een rare samenleving. Omdat de meisjes van plezier niet meer mochten werken, is de verkoop van dure siliconen poppen omhoog geschoten. Daar heb je geen lidocaine voor nodig lijkt me, maar de psychologie achter deze onpersoonlijke vorm van genot imponeert op mij als een hedonistische parafilie. Een bodybuilder uit Kazachstan wil zelfs met zijn pop trouwen. Tijdens de lockdown in allerlei landen in de afgelopen maanden, steeg het bezoek aan digitale pornosite PornHub met meer dan 22%. Genaaid door een oneerlijk politiek-sociaal systeem worden de frustraties duidelijk, en hoe goed we daar niet mee omgaan.
Het deed me denken aan een Indianen wijsheid. Een oude Cherokee zat met zijn kleinzoon voor zijn wigwam te mijmeren over het leven. “Er is een vreselijke strijd in mij, tussen twee wolven. De een is vals, hij is boosaardig, gierig, arrogant, afwijzend, egoïstisch. De ander is goed, hij is vredig, sereen, behulpzaam, empathisch, eerlijk, respectvol. Dezelfde wolven vechten in jou en ieder ander mens.” De kleinzoon dacht even na “Welke wolf wint er grootvader?” – “De wolf die je voert.”
De Black Lives Matter beweging heeft weinig anders te verkondigen dan dat het nu maar eens uit moet zijn met discriminatie. Daar zijn ze tegen, ik ook, maar waar zijn ze voor? Nota bene werd het Mahatma Gandhi beeld voor de Indiase ambassade beklad, terwijl die nou juist een lichtend voorbeeld is van geweldloos verzet en bovendien zijn agenda op orde had; gevolg was dat de Engelsen hun kolonie afstonden. De echte grote vragen die achter de protesten steken zijn:
1 – levert het Westerse systeem gerechtigheid,
2 – respecteert het iedereen gelijkelijk en
3 – worden basale rechten beschermd?
Driewerf neen lijkt het antwoord. De moord op Dr Martin Luther King had de veranderingen kunnen brengen, maar de situatie bleef. En de Amerikaanse zwarte cultuur verloederde tot een rapdrama waarin geweld, drugs en hoeren worden verheerlijkt. Men staat nu ineens op, iedereen die een beetje belangrijk is of dat van zichzelf vindt heeft wat te zeggen, maar waar waren al die mensen voordat George Floyd werd vermoord? Waar zijn ze over twee, drie maanden? Zonder een agenda, zoals Gandhi, zakt dit weer helemaal in, totdat het weer Zwarte Pieten tijd is. Hoe de protesten in Europa zich zullen ontwikkelen is de vraag. Amerika kan echter makkelijk wegzakken in verdere ontwrichting.
Het racismeprobleem is nauw verwoven met povere sociale omstandigheden, armoede en misdaad – zaken die zullen toenemen in de gehele Westerse wereld. Zo lang als dat bovenstaande vragen niet beantwoord worden, zal het systeem verder afkalven. Dat de Amerikaanse miljardairs in de afgelopen vijf maanden $565 miljard bijschreven op hun rekening en de Amerikaanse Centrale Bank $2500 miljard zogenaamd in de economie pompte, laat duidelijk zien wie het meest profiteert van de situatie tussen Centrale Westerse banken en de elite. Daar is geen maffe aluminium hoed voor nodig om dat te begrijpen. Er is dus wel een soort van revolutie noodzakelijk, echter de huidige tegenbeweging met protesten gaat zulks niet realiseren, integendeel.
Men is tegen kapitalisme, of tegen links, tegen meer immigratie, tegen de rijken, tegen de grote bedrijven, tegen homo’s, Moslims en Joden, tegen discriminatie. Dokters zijn ook tegen ziek zijn, maar de belangrijkste kwestie is vooral wat nou eigenlijk gezond is. Men kan overal tegen zijn – echter het gevolg is een verdere polarisering van de samenleving. De media, die allang niet meer informeert maar vooral sensionaliseert, heeft hierbij een glansrol.
“Mystical references to ‘society’ and its programs to ‘help’ may warm the hearts of the gullible but what it really means is putting more power in the hands of bureaucrats.” – Thomas Sowell
Een democratie onder deze omstandigheden, kan dan waarschijnlijk slechts blijven functioneren, door de centrale bank meer geld te laten maken, wat de politiek kan uitdelen om iedereen een beetje rustig te houden met brood en spelen. De crisis van een eeuw geleden deed Duitsland, Spanje, Italie en Japan besluiten om de economie en samenleving te “redden” middels de autocratische sterke man die eenheid bracht. Daar zitten we niet op te wachten, maar waarschijnlijk trapt Amerika er wel in, en hebben we weer vier jaar Trump.
De ongelijkheid in de samenleving is moeilijk op te lossen, daarvoor zal losgelaten moeten worden wat gecreëerd is, maar in de kern lijkt het hier op neer te komen:
1 – acceptatie van andere meningen, waarin ruimte voor discussie is en respecteren dat diversiteit bestaat of
2 – strijd voor belangen en inzichten, waarbij elke groep haar inzichten met geweld opdringt.
Althans, dat is wat ik uit het hele circus destilleer. Het is het yin-yang denken, het zwart-wit zien. Een ijzersterk “anders denken” komt uit het boek “the Gripping Hand” van het science fiction duo Niven en Pournelle, waarin de Moties figureren – intelligente wezens met twee kleine armen en één hele grote sterke arm. Waar de mens vaak refereert aan wat je in de ene hand hebt en de andere, komen de Moties met het sterkste argument in hun derde hand. Ik kom daar straks op terug.
Waar initieel het besluit om in lockdown te gaan zinvol leek, zijn we nu zo ver dat we kunnen constateren dat het doorgaan met de lockdown veel meer levens gaat kosten. Een reëel gevaar is een Orwelliaans systeem, een continue lockdown. Doorstaat de Westerse politiek in deze vorm de komende financiële en existentiële crisis, dan kan dat mijns inziens alleen maar zijn, juist omdàt ze richting Orwell’s 1984 schuift. Escalation of commitment, wordt zulks genoemd in de psychologie.
“Epidemic response strategies typically involve infection control, health systems strengthening, and other disease containment strategies. However, intense focus on pathogen transmission can lead responders to overlook trauma and psychosocial damage to individuals and communities during and following an epidemic.” AMA Journal of Ethics – S. Srivatsa, K. A. Stewart
Nu dat de paniek over het virus plaats maakt voor wetenschappelijk onderbouwde argumenten, lijkt de tijd rijp om alleen degenen met ernstige klachten van Covid 19 te isoleren en te behandelen; en niet een hele samenleving anderhalve meter opleggen waarvan ik persoonlijk de zin niet zie – had het me vijf maanden geleden gevraagd, dan had ik iets anders gezegd, daarom is wetenschap zo boeiend, nietwaar? Nota bene meldt de WHO begin juni dat asymptomatische dragers van SARS-CoV-2 nauwelijks besmettelijk zijn…hopelijk kunnen we de asymptomatische dragers van een politie penning ook gewoon blijven respecteren en alleen de zieke exemplaren eruit vissen. Die hufter van een agent en Floyd kenden elkaar blijkbaar al van het werk in een nachtclub waar ze al eerder akkefietjes hadden. De drie agenten die toekeken tijdens de dodelijke molestatie, wat moeten we daar nou van denken? Het imponeert als een ‘live’ Milgram experiment en Stanford Prison demonstratie in één.
Als we willen dat het systeem verandert, dat de samenleving ook weer gezond wordt, dan zouden we als artsen dat gestaar naar Facebook, spelletjes op je mobiel, celebrity news, Tik Tok, Twitter en porno moeten afraden. Dat geeft oceanen van tijd die mensen kunnen besteden aan de opvoeding van hun ontspoorde kroost, een groentetuin, een praatje met hun buurman. Dat mobiele ding en de televisie zijn veel dodelijker dan racisme en SARS-CoV-2 bij elkaar. Dat is wat er in de grijphand zit. Wakkere burgers. Echte mensen, die niet verlept op hun driezitsbank met afbetaling bij de Wehkamp het nieuws over Kate en Harry of de Kardashians consumeren alsof het Ketellapper is. Wakkere burgers. Wat dat betreft, hoop ik stiekem dat die financiële crisis er driedubbel wél komt. Dat mensen weer minder mobieltjes aanschaffen en nog wat langer met die oude doen, tomaten planten op hun balkon, geen geld hebben voor McDonalds, spullen ruilen voor een doos eieren. Saamhorigheid omdat we in hetzelfde schuitje zitten. Zwart homo of moslim. Leraar of bankmafia.
Huib