In de afgelopen weken is er veel ophef ontstaan omtrent de plotselinge verplichting om voor 1 februari gegevens van uw (vaste) waarnemers of tijdelijke doktersassistente bij de belastingdienst aan te leveren. Vanuit de LHV wordt er al actie ondernomen om meer duidelijkheid te krijgen rondom deze privacy gevoelige informatie en de disproportionaliteit van deze maatregel.
Wat wij als VPH bestuurders toe kunnen voegen is dat het ons hoogst verbaasd heeft dat een overheidsinstantie toch weer komt met extra administratieve lasten, terwijl men steeds keihard in wil zetten op het terugdringen daarvan. Bovendien is deze extra last nog eens slecht verklaarbaar. Welke doelen zouden hiermee kunnen worden bereikt anders dan dat deze gegevens ook via andere wegen beschikbaar kunnen komen? Wat maakt deze informatie plots zo enorm waardevol dat praktijkhouders hier op stel en sprong mee aan de slag moeten en er weer kostbare zorgtijd verloren gaat?
Geen enkel begrip voor deze maatregel
Als VPH bestuurders kunnen wij geen enkel begrip voor deze maatregel opbrengen. De afspraak is dat er binnen het programma ‘Ontregel de zorg’ steeds meer tijd voor zorg vrij gemaakt kan gaan worden en steeds minder voor onzinnige administratie. Deze onduidelijke maatregel van de belastingdienst resulteert in het tegenovergestelde.
Via het programma ‘Ontregel de zorg’ hebben wij bij het ministerie van VWS ons ongenoegen overgebracht en gezien dat er direct actie wordt ondernomen om te achterhalen hoe deze situatie heeft kunnen ontstaan.
In de tussentijd horen we van veel leden dat er gedurende de periode van onduidelijkheid liever geen enkele actie wordt ondernomen dan dat men privacy gevoelige informatie naar de Belastingdienst stuurt welke uiteindelijk niet nodig blijkt te zijn. Vele wachten een specifieke aanwijzing van de belastingdienst zelf af i.p.v. proactief te handelen. Wat wij ons heel goed voor kunnen stellen.
Hopelijk krijgen we snel uitsluitsel van het ministerie en de Belastingdienst. Wij zullen ons in ieder geval keihard blijven maken voor het terugdringen van dit soort administratieve lasten die, ondanks alle beloften, toch steeds als onkruid uit de grond blijven schieten.
Meer informatie over de zogenaamde “renseigneringsplicht” vindt u op de website van de LHV.