We praten ook over werk. Zijn werk, mijn werk. En wat mij opvalt, is dat er in de loop van onze vriendschap, die al vijfentwintig jaar duurt, wat zijn werk betreft veel veranderd is. Niet qua patiënten, daar spreekt de dokter altijd uiterst liefdevol over, maar qua verzekeringen. De rompslomp, de bemoeizucht, de cijferbrij, het bureaucratische geneuzel. En elke keer als ik luister, denk ik met mijn mavohoofd: waar bemoeien die assurantietypes zich mee?
En dan gaan mijn gedachten naar de leuke meneer Boerhout, die op mijn middelbare school onbedaarlijk aardige maatschappijleerlessen gaf en daarin uitlegde wat het principe van een verzekeringsmaatschappij was, namelijk het delen van risico. Dat als je pech hebt dat de buurman dan meebetaalt en als het de buurman tegenzit dan dok jij mee. Dat was de taak van de verzekering, die geen winst hoefde te maken omdat het daar niet om ging. En over bonussen voor de verzekeringsbaas had meneer Boerhout het zeker niet.
Onlangs ging ik langs de apotheek om een medicijn op te halen dat de dokter mij had voorgeschreven. Een pilletje dat ik al jaren slik. Het pilletje was een poeder geworden. Moest van mijn verzekering. Terug in de tram dacht ik: is toch raar. De dokter bepaalt toch wat goed voor me is. Toch niet een of andere idioot in een megalomaan hoofdkantoor van een verzekeringsmaatschappij die een paar honderd miljoen winst maakt.
De dokter waakt over mijn gezondheid en niet een of andere bureaucraat op de Veluwe. Even Apeldoorn bellen. Dat was een domme gedachte. Dat is geen kwestie van even Apeldoorn bellen. Voor je het weet hang je drie weken aan de lijn en word je om de dag doorverbonden met een minkukel die ook van zijn santé niet afweet. Je kunt beter het Kremlin bellen en naar Poetin vragen. Dan heb je meer kans op succes. Niemand in Apeldoorn kan je uitleggen waarom de pil een poeder is geworden en waarom dat beter voor je is. De poeder is goedkoper. Ja, dat weet ik ook wel. De baas moet om zijn bonus denken.
Maar ik vind het dus raar dat ik niet het medicijn krijg dat de dokter me voorschrijft, zoals ik het ook raar vind dat een muts van de verzekeringsmaatschappij kan lezen welke medicijnen ik gebruik en ik vind het helemaal vreemd dat niemand in Apeldoorn me kan uitleggen hoe het zit. Dus dan drinken de dokter en ik er nog maar eentje! Maar over één ding zijn we het eens: die verzekeringsboeren zijn laaienlichters. Volgens de kleine lettertjes mag mijn dokter dat niet zeggen. Ik gelukkig wel. Dom van de dokter. Had hij maar cabaretier moeten worden.
Ja Joep je slaat de spijker op z’n kop!
Het is compleet doorgeslagen.
wat een lul verhaal.
schrijven omdat je moet, ga je zulke dingen bedenken.
ben zelf de derde dag gestopt met roken. vergeef mij. reactie. ben gewoon stront chagrijnig en heb loever dat zoveel mogelijk mensen het weten #stoptober
gestopt met roken en begonnen met azijn pissen. sterkte er mee
Ben jij dan gestopt met roken?
En dan kreeg u dat zakje met dat poedertje nog zo mee. Ik heb een medicijn nodig dat betaalt moet worden! Het is waarschijnlijk om in dat megalomane gebouw waar honderden megalomane vergadertafels met stoelen staan. Want er moet vergaderd worden of een tabletje niet te duur is en in poedervorm gemaakt kan worden. Het medicijn wat niet vergoed wordt is een duur medicijn en geeft ons zelfs geen enkel uitzicht meer op een dagje naar de dierentuin?
Briljant verwoord Youp! En er is niemand maar dan ook niemand in Den Haag die zich hier wat van aantrekt.
Dan kwam er vast en zeker 6euronogwat extra kosten bij. Omdat ze je eerst moesten uitleggen dat je een poedertje anders moet innemen dan een pilletje…
We moeten niet vergeten dat die aardige dokter zich vroeger in de watten liet leggen door artsenbezoekers, nepcongressen bezocht in resorts in Zuid-Afrika op kosten van farmaceuten en ook samen met allerlei pillendraaiers zogenaamde studiereizen maakte naar de orang-oetans op Borneo. De Arts & Auto lezende medici hebben er wel om gevraagd. De patiënt is nu het haasje, maar was dat vroeger ook.
Man waar praat je over? De jaren 80? Ben je een fossiel? Het is inmiddels 2015.
Stop aub met deze non-argumenten.
De dokter mag straks niets meer. Zelfs zijn straks overspannen vriend de cabaretier niet meer bijstaan, want die krijgt het steeds drukker in deze steeds adsurder wordende, ethiekloze maatschappij.
Inderdaad, samenleving kun je het niet meer noemen. Ja, de dokter zal nog best willen. Die wil zorgen. En zal dat blijven doen. Zit in zijn genen. Maar, dat mag niet meer. En dat zal best spanningen bij hem geven. Wie helpt hem dan? Ik denk zijn vriend de cabaretier. Die maakt de dokter weer aan het lachen. Want dat zit in de cabaretier zijn genen. mensen laten lachen, ontspannen. Ze hebben best een mooi leven zo – samen – die twee.
Verzekeraar/apotheek bepaald voor jou hoeveelheid douchebeurten (max 2xpw) voor vergoeding voor waterdicht maken van insteeklijn in buik na plaatsen Steunhart .In zomer een grote opgave . Dit kan in NL
sorry lees ik dit goed? Verzekeraar slash Apotheek bepaalt douchebeurten? Douchebeurten vallen onder thuiszorg. Thuiszorg voert uit wat verzekeraar vergoedt…
Poeh ik ben niet jaloers op jouw apotheker als die het zo slecht heeft dat die zelfs douchebeurten moet geven in dienst van de thuiszorg
Beste Yoep, Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben niet het typje die aan de bel gaat trekken wanneer je tegen dit soort dingen aanloopt. Maar….
Als jij, als bekende Nederlander, hierover actie gaat voeren om die verzekerings idioten aan te gaan pakken, een soort van trek Gruijff over de streep, dan zal ik met alle energie je gaan ondersteunen. Mocht je hier geen tijd voor hebben, wat ik begrijp, hoop ik wel dat je doorgaat met je stukjes want ze zijn geweldig.
Al decennialang ben ik pijnpatiënt en heb ik vrijwel maandelijks te maken met het geneuzel van de zorgverzekering, u weet wel waarvan gezegd wordt dat wij de vruchten van plukken! Ik moet nog steeds uitzoeken welke vruchten dat zijn, maar dat terzijde… Door een ongeval ben ik invalide geworden, met als gevolg veel pijn (ik druk me nog zachtjes uit en ik bespaar u verdere details én niet geheel onbelangrijk: Der Feind hört mit!). Elke maand wanneer ik een nieuwe voorraad pijnstillers op laat halen is er gedonder aan de balie over de hoeveelheid. (Ik laat het ophalen omdat de plek waar men medicijnen uitdeelt niet toegankelijk is voor rolstoelers)… De apotheker heeft een lange tijd geprobeerd telkens mij goedkopere pijnstillers te verstrekken… Dit en dit zou volgens hem beter helpen dan die (duurdere) medicijnen. Niet dus! Het lijkt wel een gunst te zijn dat je medicijnen krijgt vergoed. Maar het liefst zouden ze je meelpilletjes willen geven…
Waarschijnlijk de wrange vruchten
Ja, dan lees je in dezelfde week, half september, in de krant iets over de groei van de buffers van de zorgverzekeraars (iets van 8 miljard) en dat tegelijkertijd al twee thuiszorgorganisaties de rest van dit jaar geen nieuwe klanten meer aan kunnen nemen: gevolg van hun contract met de bufferbouwers. Dan zou je toch zeggen dat er iets niet klopt?
Helemaal mee eens. Het probleem is dat zowel rechts als links dit steunt (op SP na dan) en dat we dat allemaal gelaten over ons heen laten komen. Ik verlang terug naar het oude systeem met de vertrouwde wachtlijsten etc. Eigenlijk schaam ik me gewoon voor deze regering en de kliek die daaraan meedoet. Het wordt tijd voor een grote actie (kaliber anti kruisraketten demonstratie). Hoe leg je dit uit aan een 80+, ik kan het niet????
Jammer, Joep. Een colum in de allerslechtste Wilderstijl en appelleert aan de bekende PVV-onderbuik gevoelens. Populistisch meehuilen zonder te zeggen hoe het dan wel moet.
1 voorbeeldje: de “laaienlichters” van Youp hebben er met hun preferentiebeleid medicijnen wel voor gezorgd dat de gigantische winsten van de industrie en hoge bonussen van apothekers fors zijn afgeroomd. O.a. daardoor is de premieontwikkeling beheerst gebleven terwijl we over de beste gezondheidszorg ter wereld beschikken. En daar profiteert iedereen van, ook de scharrelende grachtengordelaars!
Jij werkt zeker voor een verzekeringsmaatschappij?
Nu meen ik toch recent gehoord te hebben dat de zorgverzekeraars na de resultaten van 2014 8 miljard boven de buffer zitten welke vereist is. Waar zou dat geld vandaan komen?
PvdA stemmer zeker?!!
Sorry Ron, was niet voor jou bestemd, mijn fout
Over populistisch meelullen gesproken. Minister Schipper zal apetrots op je zijn.
Als ik je een plusje kon geven zou ik het doen.
Waar komt dat verontruste gevoel bij mij dan toch vandaan als ik bedenk dat je aan een verplichte basisverzekering, met een flink (en almaar toenemend) eigen risico, in 2015 iets van € 100 per persoon per maand kwijt bent; een verveelvoudiging met plm. factor 10 ten opzichte van de fl. 20,00 verplichte ziekenfondspremie in good old 1995, toen een brood nog fl. 2,00 kostte en je al een huisje kon kopen vanaf fl. 150.000 (een kennelijk realistische inflatie, plus eurobonus, van 100% had toch moeten leiden tot een maandzorgtarief van € 20), terwijl er volgens Gerard geld bespaard is? Tja, waar zou die andere € 80, plus jaarlijks E.R., gebleven kunnen zijn? Je zou om minder links worden.
Fijn een arts als vriend. Ik krijg 10 min. En dan verteld ze ook nog dat ze meedenkt. Wel een prima mens.
Hopelijk heb je met zo’n verhaal hetzelfde effect als destijds met ‘Bucler’.
Helaas klopt je verhaal helemaal.
Buckler
Toch geen uitleg voor nodig?… Nou, vooruit dan, omdat je op de MAVO bij maatschappijleer zo goed hebt opgelet: Poedertje is goedkoper dan pilletje, dus hoeven jij en buurman straks minder in de verzekeringspot te storten. Of lopen de reserves. Of de salarissen / bonussen van de verzekeringsbobo’s. Kunnen ze wat vaker naar jou voorstelingen om zich af te laten zzeiken.
Volgens mij heb je Youp niet begrepen Daan
Die kleine lettertjes gelden ook voor ons, fysiotherapeuten. Gek worden we van de contracten. Ben nu vanaf 1997 fysiotherapeut. Voor het eerst in al die jaren gaan we tenminste één contract weigeren te tekenen omdat onze bedrijfsrisico’s te groot worden door diezelfde kleine lettertjes. Wij doen het niet meer. En we mogen niet eens onze patiënten zeggen dat ze beter bij die verzekeraar weg kunnen gaan vanwege die kleine lettertjes. Één verzekeraar heeft zelfs in de loop van het jaar landelijk haar naam gewijzigd omdat ze een te slecht imago kregen… dus nu mag u raden welk contract wij niet meer gaan tekenen…
De beste cabaretier die er is. Geweldig stuk weer!
Waar niemand over rept, vind ik het van een bovennatuurlijke klasse dat een huisarts in 10 minuten een diagnose kan stellen en pillen kan voorschrijven. Bij meer consulttijd zou de werkelijke problematiek helderder worden en veel medicijnen overbodig worden. Dus minder medicijnen, meer huisarts consulttijd, minder winsten en nutteloze reclame verslindende uitgaves in de zorg gelieerde activiteiten.
Probeer dat als apothekersassiste maar een uit te leggen zonder de bijsluiter en de rest van het meubilair om je oren te krijgen!
Wat staan er veel taal/spelfouten in deze reacties! D’s en t’s vooral. Is dat nou zó moeilijk?
Waar staan die spelfouten dan? Ik zie ze niet
Oh in de reacties… tja
Moet het niet toevallig Schlemiel zijn?
Haha, je was me net voor :-).
Tja Wim niet iedereen is Neerlandicus en er zijn veel mensen met bijvoorbeeld DYSLEXIE. Wees blij dat je er geen last van hebt en laat iedereen zijn D’s en T’s ( en DT en TT) gewoon gebruiken en laat hen in hun waarde.
zijn mensen van verschillende niveaus die hier schrijven,erger je er niet aan,zeer slecht voor je hart en dan ……………………..
Gelijk heb je Janny!
Je wilt niet weten wat ik soms onder ogen krijg en met enige moeite echt wel begrijp.
Ik reageer dan in mijn beste NL zonder commentaar op het gebrekkige schrijven.
Het gaat er om de communicatie opgang te houden.
Welke sukkel gaat het nu over taalfouten hebben, je begrijpt toch wat ze bedoelen…….
Centraal Beheer biedt geen zorgverzekeringen aan. Het artikel is vast geschreven na het gezellig drinken met de dokter.
Wellicht moet Youp nu even zelf Apeldoorn bellen …
Pieter, Centraal Beheer Achmea biedt wel degelijk zorgverzekeringen aan
Centraal beheer biedt wel degelijk zorgverzekeringen aan !!!!. Ze hebben zelfs collectieve verzekeringen voor de meeste zorginstellingen in Nederland…….. Tis nog net niet hun hoofdbussines… Hoewel ze er nooit een bal van hebben begrepen van het aspect zorg en respect voor de klant…..
https://www.centraalbeheer.nl/verzekeringen/zorgverzekering/Paginas/zorgverzekering.aspx
Centraal Beheer verwijst voor de zorgverzekering naar Zilveren Kruis en dus hebben ze het zelf niet.
Die Pieter zal er zelf wel werken .
Want zoals Youp het zegt ze weten zelf niet bij die verzekeringsmaatschappijen waar ze het over hebben
Maar Achmea,een van de meest dwingende en slecht betalende zorgverzekeraars zit wel in Apeldoorn. Toch eerst even je eigen huiswerk doen 😉
U heeft t niet begrepen. FF A bellen is symbolisch bedoeld
Waarschijnlijk onder het genot van een sigaretje.
In de coating van pilletjes zit varkensmateriaal (sorry varkens, dat ik me zo uitdruk). Dus door een poedertje te verkopen zonder andere toevoegingen dan de werkzame stof en wat vulmiddel, voorkomt de verzekeraar waarschijnlijk heel wat processen en claims vanuit de moslimwereld. En verkopen ze meer….
Onzinnige reactie. Coatings om het medicijn bepalen waar de werkzame stof in het lichaam wordt toegediend. Zonder deze coating is het middel goedkoper maar ondanks dat de werkzamestoffen hetzelfde is zal de werking van het middel anders zijn. Goedkoop is altijd duurkoop.
Youp, een prachtige reactie van je.
De assistenten geautoriseerd en de huisartsen bevorderd tot administrateurs.
Vroeg in de ochtend staat de telefoon al roodgloeiend bij de huisarts
Niet om een afspraak te maken,
maar vragen over het voorgeschreven medicament.
Het altijd goed werkende tabletje in een ander setje
wat dikker en goedkoper
en een andere kleur.
Een andere farmaceut
gekozen door de verzekeraar
die ook van het verlakken houdt… samen gaan ze er met het geld vandeur.
Mevrouw Jansen, het is goedkoper wat u nu innemen moet
Er zit veel meer in!
zoals andere stofjes om op het origineel te laten lijken
niet van het echte pilletje te onderscheiden.
Mevrouw Jansen zucht, ze spreekt met de assistente: noemt haar dokter.
Dokter, door de nieuwe tabletten
Dikker en een andere kleur
Voel ik me helemaal niet goed!
En de apotheker vindt mij een zeur!
De huisarts weigert zijn patiënt met het ouwehoerverhaal van de verzekeraar lastig te vallen.
De assistentes zijn gelukkig geautoriseerd
En schrijven medicijnen voor
Ze hebben als het ware de’ Bul’ van de artsen overgenomen.
Het zijn nu centra met van alles wat
met de ‘verzekeraar’ op de loer.
Zoals de huisarts was en graag wilde zijn
zo verplicht men de huisarts tegen wil en dank
Een geroutineerde administrateur te zijn.
Huisarts mag hij of zij niet meer zijn.
De Bul werd al langzaamaan ingeleverd
Al vanaf 1 januari 2006!
De Minister van Volksgezondheid in die tijd
kreeg last van zijn braakcentrum
Zou hij daar nog steeds last van hebben?
De achteruitgang in de basale zorg is door de nieuwe Zorgwet in 2006 zeer snel achteruit gehold.
Nou, Youp.. Wàt een ellende- reacties, zo hier en daar. Je maakt in ieder geval de tongen los.. http://www.metronieuws.nl/node/846700
Het is wat! http://www.metronieuws.nl/node/846700
Mooi column ik vind het alleen altijd zo jammer dat we met zijn alle vanuit onze luie stoel, het er niet mee eens zijn, maar we niet letterlijk durven op te staan, om er iets an te doen. Dat is nl de enige reden dat dit zulke excessieve vormen kan aannemen, we klagen veel mar doen uiteindelijk niks
de 1ste lijnszorgverleners hebben wel degelijk enorm veel gedaan, fysiotherapeuten, huisartsen en wij logopedisten. We voeren al jaren actie in het belang van keuzevrijheid voor onze cliënten, betere tarieven zodat we de kwaliteit van onze praktijkvoering kunnen waarborgen met investeringen in nieuwe software en materialen (logopedisten krijgen namelijk van de zorgverzekeraars 25% minder dan het tarief dat de ACM vaststelt om gedegen praktijk te kunnen voeren). Acties halen niets uit! Alleen de huisartsen hebben iets bereikt.
Zorgkantoren en verzekeraars en gemeentes hebben de macht. Als zzp-er hadden wij een contract om zorg in natura te leveren. Dit was een pilot. Die wordt nu beëindigd per 31-12-2015. Verzekeraars willen geen zaken meer doen met zzp- ers, op een enkele hbo-v verpleegkundige na.
Wil je in aanmerking komen voor een contract moet je als zzpers gaan samenwerken in een rechtsvorm ( eis verzekeraars), maar wordt je wel beschouwd als een nieuwe zorgaanbieder, waar weer strikte eisen aan worden gesteld. Dan regel je dat gezamelijk met andere zzp-ers incl HBO- V verpleegkundige, en wat zegt de verzekeraar/ zorgkantoor: u bent niet doelmatig en u vult geen leemte, daarom krijgt u geen contract.
Ministerie van VWS zal het een zorg zijn. De verzekeraar en gemeentes zal het een zorg zijn. Wij mogen de clienten straks uitleggen dat wij geen zorg meer kunnen bieden, omdat de verzekeraars en gemeentes geen zaken willen doen. Geen contract dan krijg je ook niet betaald. Tenzij de clienten een restitutiepolis nemen maar ja die is weer duurder.
Die hele aanbesteding is een grote farce. Verzekeraars zullen er alles aan doen om de zzp- ers kwijt te raken, want ze zijn maar lastig en het levert hun teveel administratiewerk op en dat kan natuurlijk niet.
Oh ja wil je bezwaar maken tegen de afwijzing kan je een kort geding beginnen met alle kosten van dien.
Je wint het niet wat je ook doet. Wie zijn de dupe juist de clienten maar leve Apeldoorn en de rest van verzekeraars wereld. Het is onbegrijpelijk hoe men omgaat met hard werkende verpleegkundige en verzorgende.
( sorry voor de taalfouten) mea culpa…..
Youp, als jij je nou niet voor je ziektekosten verzekerd en je daarmee lekker 80 euro voor je basispakket bespaard. Dan heb je niets met die “laaienlichters” te maken.
Vervolgens koop je lekker uit eigen zak de duurste pillen die er zijn. Ga je wat mij betreft dagelijks naar je dokter. Op jouw leeftijd zullen er ook wel de nodige ziekenhuisbezoekjes aan te pas (gaan) komen. En dan gaat het jou veel meer in de papieren lopen dan die 80 euro die je nu maandelijks aan je zorg kwijt bent!
VGZ zijn de grootste boeven!!!!!!
Als dit het (taalkundig) niveau is van een “manager” bij VGZ, dan kan je daar inderdaad beter geen verzekering afsluiten.
Inderdaad!! Wat minkukeltje is dat dan!??
Uh manager VGZ? Volgens mij is meneer Youp verplicht een verzekering te hebben, heeft hij die niet dan volgt er een boete. Dat u dat niet weet verbaasd mij. Waar meneer Youp verzekerd is mag die beste goeie man zelf weten. U als machthebber en met zijn kantoortijden en e vette riant salaris weet totaal niet wat de praktijk is in de gezondheidszorg. Loop eens mee in de thuiszorg verpleeghuizen en of ziekenhuizen. Kijk eens naar wat hard werken is voor een schijtloontje. Heeft u dat gedaan… Nee u zit vanuit uw ivoren toren toe te kijken, en beslist over waar men nog meer kan bezuinigen. Gaat dat ten koste van .. Dan denkt u jammer.
Youp schrijft eindelijk eens de waarheid. En nog een ding schandalig hoe u omgaat met hard werkende verpleegkundige. Schrijnend om te zien hoe u als verzekeraar bepaalt wie een contract krijgt en wie niet. Eigenlijk zouden wij dat als klanten moeten bepalen.
Weet niet of je werkgever deze reactie op prijs zal stellen. Iedereen en ook je werkgever snapt dat dit geen ideale situatie is….. Het systeem is mede door toedoen van den haag en verzekeraars een gedrocht geworden.
Zeer ongenuanceerde reactie.
Veel plezier op je werk maandag!
Natuurlijk is hij geen manager. Iedereen kan een willekeurige naam invullen. Duh. Niet happen.
Manager VGZ, je gaat met je antwoord aan van het Hek in ieder geval aan één ding voorbij t.w, er is een verzekeringsmaatschappij die zoveel geld op de plank heeft liggen dat hun klanten al bijna 2 jaar basis premie vooruit hebben betaald!
En net als andere geprivatiseerde dingen zou de zorgverzekering goedkoper zijn door “marktwerking”, natuurlijk en jij gelooft dat …….. toch?
Vergeet je ook de premie AWBZ e.d via het bruto loon? Twee haar is een beetje overdreven. Zorg kost per jaar 90 miljard en dat ligt echt niet op de plank. Hoop ik….
85 miljard is het reserveppotje van de verzekeraars nu. (nieuwsbericht 2 weken geleden) Dus het ligt wel op de plank…
@ ik ben ook manager,
Nee hoor maar manager VGZ heeft het over een basis verzekering van 80 Euro voor Youp, ASR heeft 1771 Euro per verzekerde op de plank liggen en is daarmee de rijkste verzekeraar.
Als je het deelt kom je op ruim 22 maanden!
….. Is effe rekenen…manager VGZ*!aantal jaren gewerkt… *salaris- verzekeringspremie= Z* 1000
Max te vergoeden kosten per zieke Nederlander = Z
Manager word ernstig ziek= bedrag Z ( max. Te besteden aan zorg)
.., sorry kerel, jou potje is ruimschoots leeg…en ja ook dat van je kinderen en buren…
… Nou vooruit, als ik je sloep een dag mag lenen heb ik wel een paracetamol tegen de pijn die je zult lijden…
1. Manager VGZ zegt: 3 oktober 2015 om 17:13
Youp, als jij je nou niet voor je ziektekosten verzekerd en je daarmee lekker 80 euro voor je basispakket bespaard. Dan heb je niets met die “laaienlichters” te maken.
Vervolgens koop je lekker uit eigen zak de duurste pillen die er zijn. Ga je wat mij betreft dagelijks naar je dokter. Op jouw leeftijd zullen er ook wel de nodige ziekenhuisbezoekjes aan te pas (gaan) komen. En dan gaat het jou veel meer in de papieren lopen dan die 80 euro die je nu maandelijks aan je zorg kwijt bent!
Uit dit schrijven blijkt maar weer eens dat er veel managers zijn die totaal niet weten waarover ze praten, laat staan dat ze begrijpen wat ze als reactie op papier hebben gezet.
Weer zo’n stakker die tast in het duister.
Youp spreekt doorgaans niet alleen voor zichzelf. Maar ook voor de medemens die zulke keuzes niet hebben. Ik vind uw toon beneden peil. Maar het verklaart wel een hoop. #geenempathischvermogen
Weet deze hoogopgeleide manager (ik neem tenminste aan dat je hoogopgeleid moet zijn om manager van VGZ te worden) niet dat je in dit geval verzekerd en bespaard niet met een d, maar met een t schrijft? Daarna hoeft er geen punt in de zin te staan en ook geen hoofdletter, want het is gewoon één zin.
Misschien moet Youp zich richten op de medicijnman. Die maakt het pilletje zo duur dat Youp nu een poedertje krijgt waar overigens precies hetzelfde in zit.
En o ja….je mag nog steeds het pilletje hebben maar dan moet je iets bijbetalen. Is het eerlijk om daar je buurman mee op te zadelen?
Eén grote maffiabende die Pharmaceutische industrie en huisartsen worden hierdoor flink betaald bij alle recepten die ze uitschrijven. Steeds goedkopere medicijnen worden voorgeschreven waardoor de winst voor iedereen vergroot wordt. Trouwens….Youp doet dus al jaren aan symptoombestrijding in plaats van het oplossen van de oorzaak van zijn probleem maar dat terzijde.
Even voor her geval het niet duidelijk is! De huisarts krijgt niks betaalt of ontvangt geen vergoeding voor hetgeen hij voorschrijft! Ook voor de huisarts is bovenstaand verhaal een grote frustratie! Als Assistente krijgen we dagelijks vele boze patiënten aan de telefoon terwijl de apotheek degene is die het recept, vaak zonder medeweten van huisarts, veranderd!
Even correctie op assistente… De apotheek verandert niet omdat ze het wilt. De apotheek verandert omdat de verzekeraar het anders niet vergoedt. Ga eens praten bij de apotheek en vraag uitleg in plaats van vingertje wijzen naar een collega zorgverlener.
En zo is het. Inmiddels zo zat van het uitleggen aan de balie….. ontneemt een heleboel werkplezier!
En de verzekeraar verschuilt zich (veelal ten onrechte) achter het decreet van de minister.
Wat een kortzichtige reactie. Zonder Farmaceutische industrie zouden er geen geneesmiddelen worden uitgevonden/ontwikkeld. De NHG kiest voor het goedkoopste, niet het beste. Daar ligt de schuld.
Euhm genoeg uitleg gevraagd. Maar altijd hetzelfde. Ik heb een zoon die overal allergisch voor is. Inderdaad de zorgverzekering bepaalt, deze gebeld verteld moet je bij apotheker zijn. Het verhaal zoon allergische reactie ivm veranderen medicijnen gelukkig nog andere medicijnen in huis anders hadden we de gevolgen niet kunnen over zien. Wie we ook vragen of bellen iedereen wijst met de vinger naar elkaar. Een ding Is zeker zorgverzekering of niet. De apotheek heeft al zijn gegevens en weet waar hij allergisch voor Is. Dus dit had dan nooit en dan nooit bij een kind van twee mogen gebeuren. Dus wie de schuldige Is doet er niet toe. Het gaat alleen om het geld en spannen samen onder een hoedje. Hoevaak men het aangeeft iedere keer hetzelfde medicijn. Dus waar ligt de schuld?
Beste Judith, ik weet niet waar je het vandaan hebt dat huisartsen (flink) betaald worden voor de medicijnen die ze voorschrijven. Huisartsen krijgen hier niets voor betaald……
Groet Luuk , collega van de vriend van Youp
Lieve mensen,
Ik heb jaren lang het zelfde medicijn geslikt. Hier functioneerde ik prima op.
Niet mijn huisarts of de apotheker in hem, maar de industrie heeft het uit de markt gehaald. Er werd te weinig van verkocht.
Waar heb je t over??!!
Beste Judith, Als je het nieuws had gevolgd was je wat beter op de hoogte geweest, de huisartsen werden verplicht door maatschappijen om een contract te tekenen, deden zij dat niet dan mochten zij bv geen spiraaltje meer monteren en moest je daarvoor naar de gynaecoloog wat ten koste van het eigen risico zou gaan!
De prijs die de huisartsen rekenden was zo`n 52 Euro en dan mochten zij na het tekenen van het contract nog maar 18 Euro doorberekenen aan de maatschappij!
Veel huisartsen hadden de praktijk verbouwd om taken van het ziekenhuis op zich te nemen en ondersteunend personeel aangenomen daarna kwam het contract, je voelt hem al aankomen hoop ik huisartsen zijn eerst op kosten gejaagd en de prijzen werden gedicteerd.
Toen ik hoorde dat de zorg zou worden uitbesteed aan verzekeringsmaatschappijen was mijn eerste gedachte “welke minkukel verzint zoiets”, 25 jaar geleden hebben de autoschadeherstellers dit hele traject al doorlopen en zijn er beslist niet beter van geworden!
Echt niet dat huisartsen nog per recept betaald worden, dat is jaren geleden al afgeschaft.
Santé …
Met verbazing reactie manager VGZ gelezen. Weet hij niet dat een basisverzekering verplicht is ? Daarom zit hij waarschijnlijk een riant salaris op te strijken dankzij het uitpersen van de zorg. Geef toch toe dat de farmacie nederland heeft gekocht over de de ruggen van de ziekenfondsverzekerden. Het begrip ” manager ” is inmiddels synoniem aan zakkenvuller want qua verstand van zaken ……………., helaas, nul, nul.
Dag mijnheer.
Even een kanttekening Apeldoorn oftewel CB waar de o zo jolige Youp op doelt ( ik drink te veel, geloof je het zelf met je personal trainer, maar dat terzijde ) verkoopt geen Zorgverzekeringen wellicht dat dit het misverstand verklaart.
Cb verkoopt wel degelijk zorgverzekeringen is onderdeel van achmea
Het merk CB verkoopt geen zorgverzekering, dat doet Achema met andere merken. Maar die zitten dan weer niet in Apeldoorn. Maar ja, Apeldoorn bekt wel lekker toch.
Euhm genoeg uitleg gevraagd. Maar altijd hetzelfde. Ik heb een zoon die overal allergisch voor is. Inderdaad de zorgverzekering bepaalt, deze gebeld verteld moet je bij apotheker zijn. Het verhaal zoon allergische reactie ivm veranderen medicijnen gelukkig nog andere medicijnen in huis anders hadden we de gevolgen niet kunnen over zien. Wie we ook vragen of bellen iedereen wijst met de vinger naar elkaar. Een ding Is zeker zorgverzekering of niet. De apotheek heeft al zijn gegevens en weet waar hij allergisch voor Is. Dus dit had dan nooit en dan nooit bij een kind van twee mogen gebeuren. Dus wie de schuldige Is doet er niet toe. Het gaat alleen om het geld en spannen samen onder een hoedje. Hoevaak men het aangeeft iedere keer hetzelfde medicijn. Dus waar ligt de schuld?
EENS………. om t kort te houden…….
Helemaal waar! Helaas slechts een enkel voorbeeld van wat ik noem de BABY BOOM graaiers…Altijd aan hun zelf gedacht en nooit aan hun kinderen en kleinkinderen…ze hebben dit land kaalgeplukt zonder reserves aan te leggen voor de toekomst en nu moeten de kinderen en kleinkinderen de rekening oppakken voor hun buitensporig egoïstische gedrag.
Gelukkig is het een zelf oplossend probleem echter zitten we er nu wel mooi mee.
En toch wil ik een oproep doen aan deze groep, aangezien ik in de generatie 1980 zit en ik geen mogelijkheid zie om in de nabije toekomst een reserve aan te leggen voor mijn kinderen. Vergeet mij, maar helpt u a.u.b mijn kinderen zodat zij Nederland weer groots en mooi kunnen maken dat bent u hen verschuldigd.
Hé Danny, dat is wel een béétje kort door de bocht zeg. Ik ben babyboomer en ben net als zoveel babyboomers inmiddels met pensioen, dat wil zeggen dat ik bijna vijftig jaar heb gewerkt, nooit heb gegraaid (daar was voor ons babyboomers nooit gelegenheid toe) en nu evenzeer meelijdt onder het juk van de ziektekostenverzekeraars. Voor alle duidelijkheid, een babyboomer behoort tot de generatie die vlak na de oorlog (1946, 1947) is geboren.
Hé Danny,
***Gelukkig is het een zelf oplossend probleem echter zitten we er nu wel mooi mee.***
Als je zo praat over babyboomers waar haal je dan het lef vandaan om aan deze groep te vragen om voor jouw kinderen te zorgen?
En je bent sowieso te laat met de oproep voor steun, de overheid was je voor! lol
Weet je, het gaat nog gezellig worden als jij op leeftijd bent, en je van jouw kinderen en kleinkinderen te horen krijgt dat jij de boel hebt lopen verkl@@ten, maar niet zeuren hoor als je over een aantal jaren de boel mag verdelen als er een erfenis is!
Mee eens !! De verzekering bepaald wat je mag slikken en als je toch een merk wil (dat je al jaren gebruikt valt het niet onder je polis en moet je dat volledig zelf betalen. Dat je de meerwaarde zelf moet betalen zou redelijk zijn. Bij de apotheek bepalen ze tegenwoordig al wat je niet mag. Zij hebben niets met mijn verzekering te maken toch. Zij zijn de “winkel” waar ik mijn medicijnen op haal. De declaratie bij de verzekering regel ik zelf wel. En ook daar heb ik mijn vraagtekens bij de oprechtheid. Het draait idd weer alleen om geld.
Is er eigenlijk nog wel iémand in NL die vindt dat de stelselwijziging in de gezondheidszorg in 2006 goed heeft uitgepakt? Deze marktwerking beloont de kooplieden, niet de klanten.
De andere kant van het verhaal is dat die huisarts 20 jaar geleden op kosten van een farmaceut in zuid frankrijk vertoefte en in ruil daarvoor bepaalde wat de dokter voorschrijft. De omvang van de financiele belangen van de farmaceuten valt in het niet bij die van de zorgverzekeraars. Dus dat zij kritisch zijn op wat de huisarts voorschrijft is niet zo erg, als wij dan maar kritisch blijven op de zorgverzekeraars om ervoor te zorgen dat het belang van de patient een keer centraal komt te staan.
Vroeger, vroeger, vroeger…..hadden we ziekenfonds en particulier verzekerden, autoloze zondagen, Sinterklaas én Zwarte Piet. We leven nu. En nu is het zo…….
Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Ook de farmaceutische industrie verdient minstens net zo’n dikke boterham als de zorgverzekeraars. Diflucan is hier peperduur, terwijl het in Spanje bijna niks kost, nog afgezien van het feit dat het spul eerder gevaarlijk dan goed voor je is. En de CEO van Bayer kan het niet begrijpen dat ‘zijn’ medicijnen in India goedkoop worden nagemaakt (schending van het patent), want ‘we maken medicijnen nou eenmaal voor de mensen die het kunnen betalen’. Artsen worden grotendeels geschoold door de farmaceutische industrie (zowel tijdens als na hun studie), die zich gedraagt als een slager die zijn eigen vlees keurt, want zogenaamde onderzoeken worden niet onafhankelijk verricht en als een onafhankelijk onderzoeker met een negatief onderzoeksresultaat komt mbt een medicijn, wordt die in diskrediet gebracht (of erger). Ze brengen een middel dat nauwelijks getest is op de markt en als na een jaar blijkt dat er teveel doden zijn gevallen, halen ze het geruisloos van de markt en komen met iets nieuws. Dit is in elk geval hoe het werkt in de VS, waar de FDA niet eens meer vraagt om onderzoeken en alles direct goedkeurt, maar vanwege de globalisering kunnen we er gerust vanuit gaan dat het hier niet anders is. De farmaceutische industrie, de geneeskundeopleidingen (heten niet voor niets studie ‘medicijnen’, moet je maar denken) en de zorgverzekeraars liggen allemaal met elkaar in bed. Sterker nog, zelfs de voedingsindustrie doet mee aan de orgie (door mensen ziek te maken) en er zijn gelukkig steeds meer artsen die dat inzien en dat ook hardop durven zeggen. En ik durf zelfs te stellen dat de politici ook geregeld ‘langswippen’, want als ze al niet uit die wereld kwamen, is hun bedje voor na hun politieke carriere alvast gespreid. En dan zal ik de banken nog maar buiten beschouwing laten.
En dat gebeurd dus niet. Jaarlijks kosten de verzekeraars ons aan overheadkosten 2,4 miljard! Onze minister wil 1 miljard besparen, waar zouden we dat vandaan moeten halen? Van de burger? Of door elk jaar de premie te verhogen? Door medicijnen niet meer te vergoeden? Aan de onderhandelings tafel bij de verzekeraar?
laat ik 4 dingen zeggen:
1. ik vind Youp vh Hek een goede cabarettier en nog betere columnist
2. deze column vind ik niet geweldig
3. ik vind het heel onprofessioneel en zelfs on-ethisch als een huisarts (of wat voor andere hulpverlener dan ook) vrienden wordt met patiënten en zou zelf nooit maar dan ook nooit met mijn huisarts een borrel gaan drinken en als mijn huisarts daarom zou vragen zou ik accuut een andere huisarts zoeken;
4. ik ben heel erg tegen de privatisering in de gezondheidszorg, altijd geweest en nog altijd. Ook privatisering in andere sectoren die ik als ‘dienstensector’ beschouw: openbaar vervoer, onderwijs, post, bankwezen, luchtvaart…allemaal geprivatiseerd en allemaal een stuk minder van kwaliteit geworden.
Ah, juist ja. Dus zodra je huisarts wordt moet je je vrienden afzeggen. Zottenklap.
Ja hoor Tiets, ze zouden alle artsen en andere hulpverleners na werktijd op moeten sluiten!
Zijn ze nou helemaal belazerd zo maar met vrienden uiteten en wat drinken?!?
Het moet niet gekker worden!!
Spijker op z’n kop Yoep en doe de groeten aan je Vriend/huisarts!
Niet alleen bemoeiend de verzekeraars zich met uw medicatie en uw therapieën, zijn mengen zich in de kosten van operaties en nu proberen ze uw recht op privacy volledig te schenden.
Deze verzekeringshufters eisen namelijk ook inzage in uw medisch dossier, onder het zogenaamde mom van fraudebestrijding.
Zo zetten zij zichzelf op gelijke voet met veiligheidsdiensten:
Die weet namelijk ook alles van u.
Vivian zegt:
4 oktober 2015 om 18:00
Weet deze hoogopgeleide manager (ik neem tenminste aan dat je hoogopgeleid moet zijn om manager van VGZ te worden) niet dat je in dit geval verzekerd en bespaard niet met een d, maar met een t schrijft? Daarna hoeft er geen punt in de zin te staan en ook geen hoofdletter, want het is gewoon één zin.
Van harte hoop ik dat u heeft begrepen dat mijn schrijven alleen de onderste regeltjes zijn.
Uit dit schrijven blijkt maar weer eens dat er veel managers zijn die totaal niet weten waarover ze praten, laat staan dat ze begrijpen wat ze als reactie op papier hebben gezet.
Weer zo’n stakker die tast in het duister.
Kinderachtig Wol van je dat je mensen alleen maar op hun taalvaardigheid beoordeelt.
Geachte heer J. Eringa,
Nooit zal ik mensen op taalfouten wijzen.
Want ook ik maak taalfouten en dat is menselijk.
Mijn reactie was op Vivian gericht, die een medeschrijver op taalfouten wees.
Als u het goed leest begrijpt u dat het een reactie op Vivian was.
Het gaat mij om goede zorg!
Sorry.
NRC 5 oktober 2015.
Een huisarts in Amsterdam. Artsen krijgen door het akkoord weer meer te zeggen over de behandelmethoden voor patiënten.
DOOR ENZO VAN STEENBERGEN
BINNENLAND
Zorgverzekeraars zullen zich minder bemoeien met de zorg die huisartsen geven. Zij stoppen met het financieel belonen van bepaalde behandelmethoden. Dit staat in een akkoord dat huisartsen, verzekeraars, het ministerie van Volksgezondheid en belangenverenigingen vanmiddag in Driebergen sloten.
Laten we wel goed de vinger aan de pols houden.
Want we zijn er nog lang niet!
Beste Youp, wat een prachtig stuk weer, as usual!
Het officiele doel van het preferentiebeleid in Nederland is (site KNMP) “geneesmiddelleveranciers laten concurreren op prijs, zodat de totale uitgaven aan geneesmiddelen dalen.”
Na een volledige ochtend van hot naar her te zijn gestuurd (8.30-11.55) durf ik dit ten zeerste te betwijfelen.
Kort en bondig: ik krijg van mijn huisarts sinds augustus 2013 Morfinelollys (merknaam Actiq, werkzame stof Fentanyl) voorgeschreven wegens ernstige zenuwpijnen. Met een doos van 30 lollys kon ik minimaal twee weken tot een maand doen, omdat ik deze verspreid over de dag kan opzuigen.
Rond juli dit jaar werd mij door mijn apotheker meegedeeld dat ik per direct een “preferentiemiddel” genaamd “breakyl” zou krijgen, daar dit goedkoper was.
Mooi niet: de Breakyl”pillen” blijken gaasjes te zijn die je in je wang dient te stoppen, en of je ze nu 1 of 10 minuten laat zitten: je kunt ze niet hergebruiken.
Met mijn “Actiq-lollys” kost ik Unive (mijn zorgverzekeraar) in het allerergste geval 15 euro per dag ( inderdaad, dat vind ik al genant genoeg).
Met het “preferentiemiddel” Breakyl” kost ik de verzekeraar/de belastingbetaler 40 (!!!) euro per dag!
Dit leek mij volledig in strijd met het preferentiebeleid en ik vond het daarnaast niet koosjer naar wie dan ook toe, dus ik heb aan de bel getrokken. En dat heb ik geweten!
De apotheek gaf mij te kennen dat het protocol voorschreef dat enkel Breakyl geleverd mocht worden, maar dat ik maar “even” contact met Unive moest opnemen hieromtrent.
Uiteraard ben ik meteen doorgereden naar het Unive-kantoor te Winschoten, waar een onwillige en bemoeizieke jonge knaap ( “u hoeft niet zo te doen mevrouw” – toen ik hem uitlegde dat dit haaks staat op het doel vh preferentiebeleid) mij eerst flink afzeek om vervolgens het hoofdkantoor Unive Zorg in Eindhoven te bellen (en daar mocht ik hem Heel Dankbaar voor zijn).
Een medewerkster van Unive Zorg erkende weliswaar dat ik het Nederlandse volk met de door Unive gekozen “preferentiemedicijnen” duizenden euro`s per jaar meer kost ( ik vind dit schandalig en om je voor te schamen!), maar dat dit nu eenmaal hun regels waren – ook al stond het dan haaks op het gehele doel van het preferentiebeleid.
En, zo wist de medewerkster als argument tot slot nog in te brengen: “een doosje Breakyl-gaasjes voor 5 dagen kost slechts 190,89, terwijl de doos Actiq-lollys waar mevrouw minimaal twee weken mee vooruitkan, 233,- kost” . Huh?!? Ze zal vast blond zijn… (excuus, foute grap).
Ik besloot het hier niet bij te laten ( je hebt tenslotte niet voor niets Wijsbegeerte gestudeerd he, haha), en toog naar de assistente van mijn huisarts. Eindelijk vond ik gehoor: wat een bespottelijke zaak om de samenleving voor duizenden euro`s meer per jaar op kosten te jagen, terwijl die lolly`s ook nog es veel beter voor je werken.
Mijn huisarts dient nu echter iets vrijwel “illegaals” te ondernemen ( naast inderdaad de complete papieren heisa), en een bericht naar zowel Unive als de apotheek te sturen dat het medisch niet verantwoord is om mij nog langer Breakyl-gaasjes te leveren, maar daarentegen terug te grijpen naar de morfinelollys die ik reeds twee jaar lang ( zo weinig als mogelijk ook nog) geslikt heb.
Over de omgekeerde wereld gesproken.. Huisarts wordt gedwongen (bijna) crimineel, Unive naait de zaak aan alle kanten maar komt overal mee weg, en ik? Ik zal er het zwijgen toe doen welke stappen ik jegens Unive Verzekeringen zal ondernemen(want dat gebiedt mijn geweten mij: onrecht aan de kaak stellen en openbaar maken) , anders word ik straks nog voortijdig opgepakt…
Heel triest..
Rebecca, wat een schokkend voorbeeld van doorgedraaide reguleringsdrift zonder hersens, zonder besef wat jij als patiënt aan zorg nodig hebt……………
Wanneer waar gemaakt wordt wat in de HetRoerMoetOm zomeroverleg tussen huisartsenorganisaties waaronder VPHuisartsen, verzekeraars, VWS, ACM en NPCF ea partijen is afgesproken, zal de vermelding ‘medische noodzaak’ door de huisarts voldoende zijn.
Letterlijk staat in het verslag van deze HRMO-besprekingen:
“Bij het voorschrijven van spécialité geneesmiddelen is een vermelding ven ‘medische noodzaak’ op het recept afdoende. Hiervoor hoeven geen afzonderlijke formulieren meer te worden ingevuld”
We zullen de uitvoering met jou en vele anderen nauwlettend volgen.
Huisartsen hebben minder verstand van medicijnen dan ze doen voorkomen, Een apotheker zou het zomaar eens beter kunnen weten.
En komen er trouwens nog steeds vertegenwoordigers van medicijnenmakers bij huisartsen om ze “voor te lichten” ?