Via diverse kanalen bereiken ons gelijkgestemde meningen over de omzetting van het middel Lantus® naar abasaglar, binnen de diabetes ketenzorg. Wellicht een prachtige kostenreductie voor diverse partijen, maar vooral wederom een kostenpost voor de praktijkhouder. Doelmatige zorg en kostenreductie zijn uiteraard begrijpelijk en noodzakelijk om de zorg betaalbaar te houden, maar als praktijkhouders moeten we scherper worden op dit soort acties waarbij de tijd en kosten voor omzetting eenzijdig op ons bord worden geschoven en andere partijen de kostenvoordelen opstrijken!
Binnen de ketenzorg is het onze taak om patiënten op goede medicatie in te stellen en alle bijkomende zorg te includeren. Echter, een operatie als het omzetten naar abasaglar, door gewijzigd preferentiebeleid van zorgverzekeraars, behoort níet tot onze kerntaken rondom goede zorg. Deze omzetting is op voorspraak van de zorgverzekeraar en valt niet onder de reguliere / gecontracteerde ketenzorg.
VPH wil u dan ook oproepen hierover een pittig gesprek te voeren met de zorgverzekeraar en ketenpartners. In enkele regio’s worden nu extra prestaties bovenop het contract aangeboden om deze omzetting te kunnen uitvoeren. Het gaat hier echter nog om uitzonderingen. Deze extra werkzaamheden moeten buiten de reguliere ketenzorg vergoed gaan worden. Tot de tijd dat u hierover aanvullende afspraken heeft gemaakt met zorgverzekeraar of ketenpartner adviseren wij u de bestede tijd te declareren bij uw zorgverzekeraar als consult of indien van toepassing een lang consult.
Weer een voorbeeld waar wij als praktijkhouders in moeten grijpen en grenzen moeten stellen aan opgelegde en niet vergoede extra werkzaamheden.
Declareren als een consult is wel het allerminste wat je kunt doen.
En zeker wee na aflopen patent van Lantus weer terugzetten naar Lantus ?
Tijd dat deze gekte stopt. Zorgverzekeraars besparen geld door ons als goedkope werkpaarden in te zetten