Een analyse van de brief van minister Schippers over haar nieuwe pakket van maatregelen in de zorg:
- De risicoverevening wordt fors aangepast. Dit is de regeling die ervoor zorgt dat zorgverzekeraars achteraf worden gecompenseerd voor “dure” patiënten, zoals chronische patiënten. In plaats van het afbouwen van risico-verevening wordt deze juist opgevoerd. Maar, wel alleen voor zorgverzekeraars die naturapolissen aanbieden. ONVZ zal er dus niet van profiteren als ze dure patiënten hebben. Dit betekent in feite het ontmoedigen van de restitutiepolis. Die zal dus gaan verdwijnen, zoals Oomen ooit voorspelde. Schippers maakt het daarbij mogelijk via een AMvB om een lager eigen risico mogelijk te maken.
- Het macrobeheersinstrument (mbi) wordt alleen ingezet op een niet-gecontracteerde zorgaanbieder. Tot nu toe werden bij overschrijdingen de hele eerste of tweede lijn of GGZ achteraf gekort, vanaf nu worden alleen de contractlozen gekort. Een nog grotere dwang dus om een contract te moeten sluiten. Het dwingt in feite tot contractering, immers het risico om overschrijdingen van de gehele huisartsenzorg op je nek te krijgen (zoals in geval van de 500 huisartsen) is veel te groot, dat overleef je niet.
Schippers zegt hierover: de verzekeraar heeft feitelijk de taak om namens zijn verzekerde patiënt meer kwaliteit, met service en meer zorg te vragen voor minder geld. Waarvan akte. - De zorgverzekeraar koopt alleen zorg in voor de dertig meest relevante aandoeningen op basis van ontwikkelde kwaliteitsindicatoren die door het Kwaliteitsinstituut (KI) versneld beschikbaar worden gesteld. Dit geldt ook voor 300 richtlijnen van wetenschappelijke verenigingen die in het register van het KI worden opgenomen. Daarbij zal het KI voortvarend van zijn doorzettingsmacht gebruik gaan maken. Het betekent in feite dat niet in richtlijnen vervatte zorg niet meer ingekocht wordt.
- De GGZ levert eind 2016 enkele tientallen zorgstandaarden op, daarnaast worden via een AMvB scherpere kwaliteitseisen aan de GGZ gesteld. Zo zijn er nogal wat aanvullende eisen zoals het verplicht opleveren van ROM-gegevens aan het SGB, een verplicht gecertificeerd kwaliteitsmanagementsysteem, verplichte informatie van ROM-gegevens op factuur, et cetera. Ook gaat de IGZ scherper controleren, met name op nieuwe GGZ-inrichtingen. IGZ wordt daartoe ook versterkt.
- POH-GGZ gaat ook integraal bekostigd worden, net als DM-zorg, COPD-zorg, et cetera.
- Er moet meer evenwicht in de zorg komen door de zorgverzekeraar, waarvan de grote vier 90 procent van de markt in handen hebben, nog meer macht te geven. Schippers redeneert dat met name in de tweede lijn de verkoopmacht te groot is door te grote instellingen. Het markttoezicht wordt daartoe versterkt, waarbij het instrument van Aanmerkelijke Marktmacht wordt overgeheveld van NZa naar de ACM. Die wordt ook versterkt.
- De invloed van verzekerde op zorgverzekeraar wordt vergroot (in feite uitvoering motie-Slob) middels een AMvB. Meer inzicht in diverse polissen en vroegtijdig door de zorgverzekeraar aangeven van wat de contracteerde zorg is, wordt overgenomen uit het vorige wetsvoorstel.
- Er komen modellen ‘binnen de Mededingingswet’ om een inhoudelijk gesprek over inhoud, kwaliteit en service te laten plaatsvinden bij de contractonderhandelingen.
Conclusie
Dit zijn denk ik de belangrijkste punten uit de brief van Schippers die van belang zijn. De financiële onderbouwing dat dit pakket aan maatregelen tot een besparing leidt is er niet, behalve een overzichtstabel met verwachte besparingen en een onderbouwing van de kosten van deze maatregelen, zoals 14,5 miljoen euro voor uitbreiding IGZ, ACM, NZa, et cetera.
Er wordt met meer dwang vastgehouden aan dit systeem, met uitgebreider toezicht, met toename risicoverevening en een zodanige inrichting van het systeem dat contractloos niet meer mogelijk is en de restitutiepolis zal gaan verdwijnen. De marktideologische banden worden nog strakker aangehaald. Dit alles via een weg die niet langs de eerste kamer leidt.
Wij dachten dat een zorgplan voor mensen was bedoeld.
Maar neen, het is verworden tot een vak voor slimme rekenaars!
Heel erg, alles wordt teruggedraaid! Slechts de Rijken kunnen hun eigen zorg nog betalen!
Maar die hebben reeds een eigen “huisarts”!!
Dat de risicoverevening voor chronisch zieken en andere structureel dure patiënten verbeterd wordt was nodig en zat er al aan te komen. Dat heeft niets met deze wet van doen. En ook niet met het soort basiszorgpolis dat deze mensen hebben.
Verder lijkt het stelsel van machtwerking inderdaad weer te worden versterkt.
Mogelijk nuttig voor de 5 procent tweedelijnszorg die 95 procent van de kosten consumeert, maar niet voor de eerste lijn die het omgekeerde doet.
Hier moet een stelsel-knip in komen !
Helemaal eens met deze scherpe analyse.
Patiënt gedwongen om met de portemonnee te kiezen.
Zorgverleners gedwongen om om dezelfde reden daarin mee te gaan.
Alle macht naar de zorgverzekeraars.
Verder geen regie, geen keuze voor een goed ingerichte en op elkaar afgestemde zorg met een krachtige eerste lijn.
In sneltreinvaart naar verdere tweedeling in de zorg. niet goed voor de ontwikkeling van de zorg.
Het einde van de medicus practicus. Als “de ziekte” zo strak in regels wordt vervat is de stap naar computergestuurde geneeskunde ( interactief via website consult en behandeling krijgen ) snel genomen.
Alleen ongevallen hulp en hulp bij niet communicatieve patienten wordt dan nog een probleem. Of te duur en dus maar geschrapt? “Behandeling kost meer dan uw dagwaarde, dus total loss”….
Klein detail waar Schippers ook geen aandacht aan gegeven heeft: bij een goedkope Naturapolis krijgt de patiënt bij zorg in de 2e lijn een gro0t deel van zijn eigen risico terug, maar hoe gaat dat dan als de patiënt toch al eerder zijn eigen risico heeft gebruikt door voorzieningen uit de 1e Lijn zoals medicatie, lab, Röntgen, 1e Lijns GGZ -zorg? Een administratief oerwoud , totaal onoverzichtelijk voor de patiënt met het risico tot verdere zorgmijding in de 1eLijn. Betreurenswaardig en onwaardig voor de 1eLijnszorg.
Wellicht toch een wachtkamer poster van maken om de patiënten te informeren over de ellende die er nu weer is verzonnen.
Ik denk niet da men zich realiseert wat er speelt
Hoe lang tolereren we dit nog?
Ik wil niet méér inspectie, meer regels, meer integrale zorg.
Ik wil méér tijd voor mijn patiënt, minder overleg en een goed, normaal, uurloon, waar ik voor gestudeerd heb.
Wie stopt Schippers met dit soort waanzinnige plannen?
goed gezegd
Jantje krijgt van moeder twee kwartjes om twee witte bolletjes te kopen. Een bolletje kost een kwartje. Met hoeveel bolletjes komt hij thuis?
Antwoord: met drie bolletjes, want de bakker weet dat oma ziek is, en dat moeder geen geld heeft voor brood voor haar moeder.
Moraal van dit verhaal: laat de minister vooral duidelijk maken dat alleen het EHBO pakket vergoed wordt en dat dit pakket onder contract beschikbaar is. De rest is aan de huisarts en daar heeft niemand iets over te zeggen en daar is geen contract voor nodig.
Respect voor de mensen die deze analyse van Herman Suichies kunnen becommentariëren. Zelf begrijp ik het zoals een jaarrekening, loonstrookje, of ‘WGA hiaatverzekering met dekking Aanvullingszekerheid Uitgebreid’: zeer ten dele. Bovengenoemden kunnen alvast een bureau beginnen om straks mijn contracten en declaraties te gaan doen.
Zou het een menselijke drift zijn alles om ons heen complexer en grootser te moeten maken? De frustratie hierover spat van al dit soort fora af, maar het Medisch Volk doet zelf niet anders: Domus Medica, website van de LHV, correspondentie van zorggroepen weleens gezien? En liever Vecozo dan weer zelf innen bij de patient.
Zou het theoretisch mogelijk zijn om een systeem als de gezondheidszorg te sturen en tevens te vereenvoudigen? Ik zie geen tendens in die richting dus waarschijnlijk zijn we gedoemd verder te complificeren.
Gelukkig is er nog de VPH.
Ik verwacht dat patienten gaan vragen om verwijzingen naar gecontracteerde zorgverleners. Verwijzingen die medisch niet noodzakelijk zijn maar die verzekerden het voordeel leveren van korting op het eigen risico, interessant voor diegenen die er zeker van zijn hun eigen risico aan te spreken. De burger calculeert natuurlijk vrolijk mee. In hoeverre zal dit het systeem goedkoper maken? En wil ik als huisarts hier nog als poortwachter optreden?