In de ‘Richtsnoeren voor de zorg’ uit 2010 gaf de NMa de mogelijkheid om als zorgaanbieders contractonderhandelingen met zorgverzekeraars uit te besteden aan een zorgmakelaar. ((Bekijk Richtsnoeren NMa ‘Onderhandelen via zorgmakelaar’ [pdf])) Landelijke onderhandelingen zijn voor de LHV, net als voor VPHuisartsen, sinds 2006 met invoering van de zorgmarkt (Zvw) verboden.
Tekenen rechtsonder graag
Er biedt zich nu een reële mogelijkheid aan met IHC De Zorgmakelaar. Daarvoor hebben praktijkhouders wel de moed nodig om de periode van ‘TROG-contracten’, van het Tekenen-Rechts-Onder-Graag, achter zich te laten. Om samen met collega’s verspreid over het land in de diverse mandjes te stappen voor een ruimere blik zoals die vanuit een luchtballon geboden wordt; voor zicht op meer onderhandelingsmacht tegenover die van de vier grote zorgverzekeraars.
Om samen met collega’s verspreid over het land in de diverse mandjes te stappen voor een ruimere blik zoals die vanuit een luchtballon geboden wordt.
Tijdens de Algemene Ledenvergadering heeft Ger Jager van IHC De Zorgmakelaar over dit onderwerp een presentatie gehouden. Hij informeerde de aanwezige praktijkhouders over de mogelijkheid om namens huisartsen contractonderhandelingen te voeren met zorgverzekeraars, het zogenaamde ‘onderhandelen in mandjes’. Daarmee kan uiteindelijk afstand genomen worden van de huidige TROG-contracten van verzekeraars die, zonder enige onderhandelingsruimte, door zorgaanbieders (elektronisch) van een handtekening mogen worden voorzien.
Eerst is uitvoerig stilgestaan bij de nieuwe NZa-tariefstructuur voor 2015. Er worden kritische kanttekeningen geplaatst bij de gevolgen van een aantal maatregelen, zoals de verwachte forse omzetderving en de contracteerverplichting om bepaalde huisartsgeneeskundige zorg gefinancierd aan te kunnen blijven bieden aan patiënten. Er blijkt nog veel onduidelijkheid te bestaan over de uiteindelijke financiering, met name in S2 en S3.
Mandjes
Vervolgens is ingegaan op de mogelijkheid voor praktijkhouders om in ‘mandjes’, gezamenlijk via een zorgmakelaar, te gaan onderhandelen conform NMa-richtlijnen. De mandjes worden gevormd door niet-concurrerende huisartsen (geografisch gespreide praktijkvestigingen). Des te meer huisartsen in één mandje zitten, des te groter de potentiële onderhandelingskracht die kan worden ontwikkeld. Als er zestig huisartsen in één mandje zitten, vertegenwoordigen zij al gauw circa 130.000 verzekerden. Elke zorgverzekeraar realiseert zich dat aan het eind van dit jaar deze 130.000 verzekerden niet kan worden verteld dat er geen zorgovereenkomst is gesloten met zijn of haar huisarts.
Elke zorgverzekeraar realiseert zich dat aan het eind van dit jaar deze 130.000 verzekerden niet kan worden verteld dat er geen zorgovereenkomst is gesloten met zijn of haar huisarts.
IHC De Zorgmakelaar is beschikbaar om de nieuwe onderhandelingskracht namens de huisartsen in de verschillende ‘mandjes’ in te zetten in het onderhandelingsproces met verzekeraars. Het laat zich bij deze werkzaamheden ondersteunen door een in het mededingingsrecht gespecialiseerd advocatenkantoor. In 2014 is deze wijze van onderhandelen al succesvol toegepast in één regio. Bij landelijke dekking kunnen de mandjes nog effectiever gevuld worden zodat meer onderhandelingsmacht gerealiseerd kan worden.
Tijdens de bijeenkomst in Amersfoort wordt een zeer levendige discussie gevoerd over de punten waarover je zou moeten of kunnen onderhandelen. Zo kan het over de tarieven gaan. Of over extra service en beschikbaarheid. Het kan ook gaan over de hoeveelheid zorg die je maximaal zult leveren voor een overeengekomen bedrag, zoals bij de POH-GGZ waar in het contract het productieplafond wordt vastgelegd. Of over de voorwaarden voor de levering van ANW-zorg.
Bekostigingsmaatregelen 2015
Veel kritiek is er op een aantal al bekende maatregelen van verzekeraars, zoals de gedwongen winkelnering bij (door de verzekeraar aangewezen) diagnostische centra en de ratrace tussen huisartsen over de prescriptie van goedkoopste geneesmiddelen. Plannen om de 50 procent best presterende praktijken te belonen met geld dat ingehouden wordt bij de andere 50 procent van de praktijken, worden fel bekritiseerd. Het wordt beoordeeld als een ongehoorde poging te splitten in collegiale verhoudingen met de zoveelste variant van SUED-financiering (Sigaar-Uit-Eigen-Doos).
Ruim 80 procent van de aanwezigen meldt zich na de vergadering aan bij IHC De Zorgmakelaar als potentiële deelnemer.
Tijdens de vergadering blijkt grote onvrede te bestaan over de bekostigingsmaatregelen die VWS en ZN samen met de bestuurders van LHV en InEen hebben afgesproken. Scherpe kritiek wordt geuit op de wijze waarop zorgverzekeraars met hun steeds grotere machtspositie omgaan. Ruim 80 procent van de aanwezigen meldt zich na de vergadering aan bij IHC De Zorgmakelaar als potentiële mandjesdeelnemer.
Ik had mij al aangemeld bij IHC Zorgmakelaar. Nu minimaal 59 andere hartstochtelijke collega praktijkhouders nog.
@Marcel, inderdaad zijn er natuurlijk veel meer mandjes mogelijk. Gaan we uit van een minimum van 60 aanmeldingen (die zijn er nu al) en een maximum van 7.900 aangemelde praktijkhouders: met 60 in een mandje zouden dat maximaal 130 mandjes zijn……….. 😉
Maar laat er nu eens een bescheiden start zijn van 5 mandjes voor 300 praktijkhouders. Dat zal ongetwijfeld al de nodige impact hebben. Zorginkopers hebben nog nooit zoveel mandjes(kraampjes) op hun markt gezien.
Die zouden dan voor ruim een half miljoen verzekerden de beste huisartsenzorg kunnen inkopen. En dat tegen gepaste en verantwoorde tarieven. Want zo zijn ze, die praktijkhouders……….die kunnen zaken doen: eersteklas zorgaanbod tegen uiterst redelijke tarieven en fatsoenlijk leveringsvoorwaarden. Omdat ze weten dat hun patiënten daar beter van worden………….
Die aanbieders van huisartsenzorg moet je dus zeker te vriend houden, lijkt me!
hansn
Ik deed vorig jaar al mee met de “mandjes-constructie”, met een beperkt resultaat. Niettemin was het winst dat ik me niet geheel machteloos voelde en dat er alsnog naar ons geluisterd werd. (Financiële winst was er nauwelijks, omdat de “opbrengst” grotendeels opging aan de (bescheiden) kosten van de Zorgmakelaar, ook doordat die kosten gedragen werden door de “mandjes-dokters” en niet door degenen die gratis meeliften op het resultaat.)
De mandjes gaan over de onderhandelingstactiek, maar daarvoor moet er overeenstemming zijn over de inhoud. Wat zijn de speerpunten waarmee de onderhandelingen worden ingegaan. Zijn die uniform (en is dat ACM-proof) of per verzekeraar of per mandje verschillend?
Overigens prima dat de VPH zich hiervoor inzet!
Met vriendelijke groet.
Ik heb vorig jaar ook mee gedaan, ze dit jaar naar de bijeenkomsten van Univé/VGZ gestuurd, “want dan kunnen we in een vroeg stadium gaan onderhandelen” en nooit meer wat van vernomen. Laat ik voorzichtig zeggen dat ik er niet erg van onder de indruk ben geraakt.
Dico van der Wardt
Laten we niet te afwachtend zijn maar initiatieven nemen en/of ondersteunen. Het zou een goede zaak zijn indien een substantieel deel van de 7.900 praktijkhouders bereid is zich in te zetten en te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn of worden geboden meer grip te krijgen op de onevenwichtige machtsverdeling op de zorgmarkt.
Het laten dicteren van leveringsvoorwaarden door (zorg)inkopers tegenover (zorg)verkopers/aanbieders is onacceptabel maar helaas mede het gevolg van eigen passiviteit en gebrek aan durf bij onszelf als beroepsgroep.
Dus Dico, trek ten strijde met gelijkgestemden en doorbreek met hen de apathie. IHC de Zorgmakelaar biedt ons mogelijk zo’n kans 😉
Ik heb mij dit weekend aangemeld maar nog niets teruggehoord. Drukte??
Zoals bekend behandelt de Nederlandse huisartsenzorg 95 procent van de gepresenteerde klachten voor 5 procent van het budget.
Het is zowel haar kracht als haar zwakte.
De zwakte telt bij de verzekeraars: Waarom onderhandelen met 5.000 kleine zorgaanbieders voor peanuts (5 %) van het budget ?
Kost veel te veel. Vandaar de TROG-methode.
Met mandjes zal dat niet veranderen.
De 5 procent blijft immers 5 procent.
Er is echter een andere ontwikkeling aan de gang: Het overhevelen van veel eerstelijnszorg naar de gemeente.
Dat geeft nu nog gedoe en zo, maar dat landt wel een keer.
Daar zitten de huisartsenzorg en de wijkverpleegkundige niet bij. Die vallen nog steeds onder de Zorgverzekeringswet. En dit terwijl samenwerking in de wijk de motor van de zorg thuis moet worden.
Dit wordt een blijvende perversiteit.
Het is dus zaak dat de huisartsenzorg ook actief deel wordt van het beleid binnen de gemeente. En dat daar onderhandeld wordt over de kernzaken van de huisartsenzorg.
Het betekent dat de hele eerste lijn wat betreft de Zorgverzekeringswet die kant op gaat.
Hoe dat precies allemaal moet weet ik niet.
Maar het geeft in ieder geval meer onderhandelingsmacht dan mandjes.
En je praat met partijen die wel willen luisteren.
Want ze hebben groot belang bij een ook financieel goed functionerende huisartsenzorg.
Denk er maar eens over na.
Ik zit met smart te wachten op de vragenlijsten, die ons zouden worden gestuurd door de Zorgmakelaar .
Ik ben erg in mijn nopjes met het perspectief dat er nog wat van die gekkigheid voor 2015 kan worden gedaan.
En dan bedoel ik niet dat ik meer verdien( dan had ik een andere praktijk moeten nemen) maar dat het meer loon naar werken wordt dan de TROG-contracten nu bieden.
Tessa, ik weet dat IHC de Zorgmakelaar inmiddels de aangemelde huisartsen heeft aangeschreven. Ik zal je bericht doorgeven zodat ze contact met je kunnen opnemen.
Je kunt hen overigens bereiken via: huisarts@ihc-dezorgmakelaar.nl