Tussen al het ‘geweld’ rondom het Hoofdlijnenakkoord, een verslag van het Symposium van de Zorgkoepel West Friesland met als thema de ANW zorg.
Breed publiek
Bij dit symposium waren meerdere vertegenwoordigers vanuit de GGZ, Eerste Hulp, Thuiszorg, Ziekenhuis, Huisartsen en cliëntenraad aanwezig.
Na een goed geleid debat over de spoedzorg werd al snel duidelijk dat alle partijen er nagenoeg hetzelfde instaan en gek genoeg ook meer verantwoording willen gaan pakken in de oplossingen.
De GGZ afvaardiging gaf zelfs toe dat er duidelijk tekort geschoten is in het verleden en dat zij juist onderdeel moeten worden van een spoedplein/ medische dienst.
Eigenlijk was iedereen het volmondig eens dat de naam Huisartsenpost moet verdwijnen en vervangen door een Spoedplein van diverse samenwerkende disciplines. Zie daar weer de SEMD van de VPH!
Marketing denken
Prachtig om te zien hoe een marketingdeskundige, tevens bestuurslid van een ziekenhuis, de zaal (zo’n 150 deelnemers) vol met sociaal ingestelde ondernemers richting marketinggericht denken stuurde. De maatschappij heeft een toenemende zorg- en servicevraag. Huisartsen hebben een sterk merk en een hoog aaibaarheidsgehalte. Moeten we ons verzetten tegen deze servicevraag of moeten we de zorg veranderen zodat deze vraag beantwoord kan worden en organisaties klaar zijn voor de toekomst?
In die zin is er echter één groot struikelblok tussen vraag en aanbod in de zorg, en dat is dat de zorgverzekeraar bepaald wat wel en wat niet aangeboden en gevraagd mag worden. Verder wezen sommige artsen op meer verantwoording door de patiënt. Dat een bewustzijn daar zeker niet onbenoemd mag blijven, en in de discussiegroepen werd deze marketing denkrichting gretig meegenomen.
Ideeën
In 13 groepjes werd het ideale spoedplein uitgedacht. Hier kwamen écht leuke ideeën uit, die misschien (nog) niet altijd direct haalbaar zijn, maar wel een hele nieuwe manier van denken inluiden. Opvallend was dat in het ideale scenario, zonder alle knelpunten van nu, toch vaak het 24/7 denken terug komt en er veel meer servicegericht gedacht werd. Zelfs iets ‘commerciëler’, zoals een eigen bijdrage, een eigen risico en iets meer betalen voor extra service, bleef niet onbesproken.
Manifest
Het manifest is een aantal keer voorbij gekomen, maar vooral als korte termijn start om zaken aan te gaan pakken. De meeste aanwezigen zagen het als een opstap naar een meer permanente oplossing en benoemden ook de tekortkomingen.
Positieve sfeer
Wat erg prettig was om te ervaren was dat er bij een beladen onderwerp als de ANW bij iedereen een positief gevoel achterbleef. We gaan het samen oppakken en nu is de tijd om door te zetten! Jeroen van der Noordaa was ook aanwezig en heeft zeker deze sfeer meegenomen richting de volgende bijeenkomsten. Wellicht is West Friesland klaar voor de nodige pilots, zeker nu uit dit symposium blijkt dat iedereen betrokken en bereid is.
Ik blijf dichtbij de bron en volg de ontwikkelingen in West Friesland.
Koen Verhart, bestuurslid VPH