Samenvatting convenant LHV – VWS
Uitgangspunten:
- De inschrijving op naam, wordt gehandhaafd.
- VWS onderschrijft dat de huisarts een centrale rol heeft bij “zorg in de buurt”
- Er wordt gedacht over een “meekijkconsult” van de specialist .
Wat huisartsen (meer) zullen doen :
- meewerken aan initiatieven tot integratie van HAP en SEH
- openingstijden flexibiliseren (avondspreekuren)
- e-health toepassingen aanbieden
- de organisatie van de eerstelijns GGZ coördineren
- doelmatiger voorschrijven met resultaatsverplichting van 50 mln. bezuiniging per jaar
- hun poortwachtersrol versterken o.m. door beperking van het aantal verwijzingen
Wat huisartsen ervoor terugkrijgen :
- overschrijding van 99 miljoen euro in 2011 zal niet worden omgezet in een korting
- de minister zal haar best doen om een eventuele overschrijding in 2012 ook onbeboet te laten
- overschrijding ANW budget zal in 2012 geen aanleiding zijn tot een nieuwe korting
- voor extra inzet in de GGZ komt er 35 miljoen bij in tranches tot 2015
- het kader huisartsenzorg stijgt met 2,5% per jaar vanaf 2013
- Er is additioneel ruimte voor 0,5 % uitbreiding bij substitutie vanaf 2013
- De uitkomsten van het NZa kostenonderzoek zullen voor de minister geen aanleiding zijn om de tarieven aan te passen
Visie van VPHuisartsen
Opvallend is dat weinig concrete afspraken zijn terug te vinden. Hard lijkt dat de strafkorting van 99 miljoen wegens overschrijdingen 2011 niet zal worden geheven, maar het blijft een inspanningsverplichting! Ook is hard dat de 50 miljoen besparing in het voorschrijfgedrag een resultaatsverplichting is. Wat niet wordt gehaald geeft dus opnieuw aanleiding tot een korting. Voorts zal de mate waarin huisartsen zich inzetten om mee te werken aan bovenstaande doelstellingen bepalend zijn voor de uitvoering van het akkoord. Op welke manier dit wordt uitgewerkt wordt niet vermeld. Over de hoeveelheid tijd en de investeringen die er van de kant van huisartsen nodig is om de bovenstaande ambities te kunnen waarmaken zijn geen gegevens terug te vinden.
Het convenant is uiteindelijk niet meer dan een afspraak om aangekondigde kortingen teniet te doen en toekomstige kortingen te voorkomen. Het is de vraag of de afspraken die zijn gemaakt dit zullen bewerkstelligen. Geen structureel geld voor veel nieuw werk waarmee we veel gaan besparen. Het akkoord past in de lijn 2007/2010 waarin de LHV de nullijn accepteerde omwille van het voorkomen van kortingen.
Wat zijn de financiële consequenties van de gemaakte afspraken?
Huisartsen zullen met hun extra activiteiten veel gaan besparen in de gezondheidszorg . Alleen al de landelijke integratie van HAP en SEH zou volgens de VHN 150 miljoen euro besparing opleveren. De substitutie van GGZ activiteiten naar de eerste lijn is zeker goed voor eenzelfde bedrag. Daarbij de 50 mln. door nog doelmatiger voor te schrijven levert in totaal 350 mln. op.
Wat geeft de minister daarvoor terug aan uitbreiding van budgettaire ruimte?
De dreigende korting van 2011 van 99 mln. is van de baan. De minister belooft voor 2013 voor het budgettair kader een groei van 2,5% zijnde 52,6 mln. Verder wordt het kader tot 35 mln. in 2015 verhoogd om de coördinatie van de 1elijns GGZ op te vangen en 0.5% extra , zijnde 10,5 mln. om de substitutie te verbeteren. We krijgen dus tussen 162.1 en 197.1 mln. terug voor de besparing van 350 mln. die we opleveren.
Wij begrijpen dat de minister tevreden is met het convenant
Begrotingsjaar |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
Kader huisartsenzorg zoals begroot |
2310,4 |
2104.6 |
2103.6 |
2156,2 |
Groeipercentage 2,5 % obv akkoord |
0 |
0 |
52.6 |
53.9 |
Toevoeging GGZ |
Oplopend tot 35 mln. in 2015 |
5 ? |
15 ? |
25 ? |
Toevoeging 0,5% substitutie |
|
– |
10.5 |
10.7 |
Besteed incl. 99 miljoen overschrijding |
2409,4 |
? |
|
|
Te besteden |
|
2109.6 |
2182.4 |
2246.5 |
In bovenstaande tabel met voorlopige cijfers is te zien dat het tot na 2015 zal duren voor we, met alle afgesproken toevoegingen aan het budgettair kader, weer op het kostenniveau van 2011! zijn beland. En dat terwijl we in die tijd aanzienlijk meer moeten gaan doen!
Huisartsenzorg kostte de afgelopen jaren door het geleverde meerwerk, meer dan door VWS was begroot. In 2011 was dat nog € 99 mln. Hoe groot is nu de kans dat in 2013, binnen hetzelfde budgettaire kader, niet opnieuw een overschrijding zal plaatsvinden van een dergelijke omvang? Wanneer dezelfde zorg moet worden geboden en het kader met € 64 mln wordt verruimd, is dat zelfs nog onvoldoende om een dergelijke overschrijding te compenseren. En als de € 50 mln besparing op het doelmatig voorschrijven niet gehaald wordt, treedt er nog minder compensatie op . De kans dat huisartsen weer beboet gaan worden , zeker wanneer tengevolge van de akkoordafspraken extra zorgtaken worden uitgevoerd en moeten worden bekostigd , is daarom zeer reëel aanwezig.
Betekenis van het VWS-LHV akkoord
De positieve punten:
– De inschrijving op naam, ons fundament, wordt gehandhaafd.
– Ook onderschrijft VWS inmiddels dat de huisarts een centrale rol heeft bij “zorg in de buurt”
– De dreigende 99 miljoen korting lijkt van de baan
– Het “meekijkconsult” van de specialist is een goede ontwikkeling
We hebben kritische vragen over:
– De inzet van praktijkhoudende huisartsen bij verdere integratie SEH en HAP
– De te bereiken besparing van 50 mln./jaar op doelmatig voorschrijven
– De financiering van e-health en avondspreekuren
– Het coördineren van de organisatie van de eerstelijns GGZ en de financiering daarvan
– De versterking van de poortwachtersrol door het beperken van het aantal verwijzingen
De LHV heeft toezeggingen gedaan die leiden tot een structurele uitbreiding van het zorgaanbod van de Nederlandse huisarts in de komende jaren. De minister heeft vanwege haar demissionaire status slechts compensaties toegezegd voor het begrotingsjaar 2013. Het risico op het uitblijven van structurele financiering in de jaren erna ligt volledig bij de praktijkhoudende huisarts en is afhankelijk van de luimen van een nieuw kabinet.
Het besluit over de extra inzet van de huisartsen in ons land is genomen zonder enige inspraak van de achterban laat staan van de 1780 huisartsen die geen lid (meer) zijn van de LHV. In feite is dit convenant een voortzetting van de afspraken 2007-2010, waarbij er onder de dreiging van eventuele kortingen steeds sprake is geweest van extra inzet van de kant van huisartsen zonder dat daar structurele financiering tegenover stond. Dit was aanleiding tot de oprichting van Comité WAKE UP!! en later VPHuisartsen. VPHuisartsen vraagt zich af waardoor het LHV bestuur heeft zich heeft laten verleiden om op dit moment langjarige afspraken te maken met een demissionaire minister. Afspraken waar de zorgverzekeraars en de NMa niet bij betrokken zijn geweest. Hoe uitvoerbaar zal dit convenant straks blijken te zijn? Wat ons betreft waren we als huisartsen nog even in de oppositie gebleven tot het aantreden van een nieuw kabinet.
Dus een Fair Deal? No way!
VPHuisartsen
In de bijlage een nadere verklaring: