We zullen in dit artikel de tariefmaatregelen per segment onder de loep nemen en van commentaar voorzien. Het is een snelle daarom ook onvolledige reactie op de gepubliceerde beleidsregels en tarieven. U kunt in de nabije toekomst meer commentaar van VPHuisartsen verwachten.
De basishuisartsenzorg (S1)
Dit deel van de huisartsenzorg zal in 2015, net als nu, bekostigd worden met inschrijf- en consulttarieven. Bovendien zijn er een aantal M&I verrichtingen die in dit deel van de bekostiging worden ondergebracht (tabel 1). Deze M&I verrichtingen worden in sommige gevallen (blauwe en gele deel van de tabel) gedeclareerd door middel van een enkel of dubbel consult/visite.
Voor een aantal M&I’s (groene deel tabel) blijft een aparte betaaltitel, zoals ook nu het geval is. Voor de M&I verrichtingen geldt dat er 6.9 procent op het oude tarief wordt gekort, wat vervolgens gebruikt wordt als gedeeltelijke dekking van de uitkomstbeloning in segment 3.
Tabel 1: M&I verrichtingen
Nummer | Omschrijving M&I | Declareren per 1-1-2015 | Contract nodig? |
---|---|---|---|
13016 | Postoperatief verwijderen hechtmateriaal praktijk | C of C2 | Nee |
13017 | Postoperatief verwijderen hechtmateriaal thuis | V of V2 | Nee |
13018 | Verrichting ter vervanging specialistenbezoek | C /C2 of V/V2 | Nee |
13019 | Trombosebeen | C2 | Nee |
13020 | Varicessclerosering | C2 | Nee |
13025 | Aanmeten en plaatsen pessarium | C2 | Nee |
13046 | Kortdurende opname | C2 | Nee |
13023 | Therapeutische injectie Cyriax | C of C2 | Ja |
13042 | Inbrengen IUD/implanteren cq verwijderen implanonstaafje | C2 | Ja |
13012 | Chirurgie | Chir | Ja |
13047 | Chirurgie A | ChirA | Ja |
13048 | Chirurgie B | ChirB | Ja |
13034 | Intensieve zorg overdag kort | V intensieve zorg | Ja |
13035 | Intensieve zorg overdag lang | V2 intensieve zorg | Ja |
13036 | Intensieve zorg ANW kort | V intensieve zorg ANW kort | Ja |
13037 | Intensieve zorg ANW lang | V intensieve zorg ANW lang | Ja |
13015 | Ambulante compressie bij ulcus crurus | ACT | Ja |
13024 | Oogboring | Oogboring | Ja |
De in tabel 2 opgesomde M&I verrichtingen blijven in 2015 bestaan. De tarieven hiervoor zijn vrij. In de praktijk worden ze gedicteerd door de zorgverzekeraar.
Tabel 2: M&I verrichtingen met vrij onderhandelbaar tarief
Nummer | Omschrijving M&I | Declareren | Contract nodig? |
---|---|---|---|
13000 | Audiometrie | Ja | |
13001 | Doppler | Ja | |
13003 | Tympanometrie | Ja | |
13004 | Longfunctie | Ja | |
13005 | ECG | Ja | |
13006 | Spleetlamponderzoek | Ja | |
13007 | Tele-onderzoek Wadden | Ja | |
13008 | 24-uurs RR meting | Ja | |
13009 | Teledermatologie | Ja | |
13010 | MMSE | Ja | |
13011 | Holter/Eventrecording | Ja | |
13027 | MRSA screening | Ja | |
13045 | Abdominale echografie | Ja | |
13032 | Palliatieve consultatie | Ja | |
13033 | Palliatieve consultatie | Ja | |
13038 | Euthanasie | Ja | |
13044 | Huisartsenzorg in maatschappelijke opvang | Ja | |
13043 | Huisartsenzorg in verzorgingshuis | Ja | |
13029 | Diabetes begeleiding per jaar | Ja | |
13030 | Diabetes instellen op insuline | Ja | |
13031 | COPD gestructureerde zorg per jaar | Ja | |
13013 | Chirurgie ingeval van cosmetiek | Ja | |
13021 | Varicessclerosering in geval van cosmetiek | Ja | |
13040 | ReizigersadviseringSterilisatie man | Ja | |
13041 | Sterilisatie man | Ja | |
13039 | Besnijdenis | Ja |
Commentaar VPHuisartsen M&I verrichtingen
Uit de beleidsregels van de NZa blijkt het volgende:
- Er wordt een korting van 6,9 procent toegepast op 159,5 miljoen euro aan M&I tarieven, wat resulteert in 10 miljoen minder omzet uit deze prestaties.
- Voor zover wij uit de stukken kunnen lezen wordt na 2013 geen indexatie meer toegepast en dat levert een korting op van 3,5% over 159.5 miljoen is 5,6 miljoen euro.
- Bij het vaststellen van de nieuwe maximumtarieven is uitgegaan van de gemiddelde tarieven die in 2013 zijn betaald. Als er in 2015, net als in voorgaande jaren, weer zorgverzekeraars onder de maximumtarieven gaan zitten levert dit een geschatte korting op van 3% wat overeen komt met 4,8 miljoen minder omzet.
- En daarmee ligt het volumerisico voor een groot aantal verrichtingen nu bij de huisarts voor ruim 20 miljoen minder dan in 2014. U zult merken dat u volgend jaar door de zorgverzekeraar in segment 3 zult worden gestimuleerd om ze vooral te blijven doen.
- Consequentie van het plaatsen van M&I verrichtingen in S1 is ook dat deze prestaties nu tot de basiszorg gaan behoren en honorering niet langer als een incentive wordt ervaren.
- Onduidelijk is wat het kader voor S1 is en of dit is verruimd nu er een aantal M&I verrichtingen deel van uit zullen gaan maken.
Update – Tariefdaling gereguleerde M&I tarieven 10-25%
Ter aanvulling vindt u in de onderstaande tabel de door de NZa vastgestelde maximumtarieven 2015 van een aantal veel voorkomende M&I tarieven (in 2012 ging het landelijk om 72.4 miljoen euro praktijkomzet) die ook in de toekomst als zodanig gedeclareerd kunnen worden. Deze worden vergeleken met de tarieven zoals deze in 2014 door de grootste zorgverzekeraar van Nederland (Achmea) werden betaald.
M&I-verrichting Tarief Achmea 2014 Tarief NZa 2015 Chirurgie € 84,84 € 76,40 Intensieve zorg overdag 20′ € 84,84 € 65,20 Intensieve zorg ANW 20′ € 127,30 € 112,83 Amb. compressietherapie € 56,57 € 51,39 Oogboring € 56,57 € 48,94 Zoals u ziet gaat het om een verlaging van 10 à 25 pocent, die voor veel huisartsen van toepassing zal zijn.
Update – Indexatie
Alleen al de personeelskosten (>60 procent van de totale kosten van de huisartspraktijk) zijn in 2014 met ruim 2 procent toegenomen als gevolg van nieuwe CAO-afspraken. Daarnaast is er de 0,8 procent bijdrage aan de SSFH.
De NZa heeft na 30 jaar ook het norminkomen van de huisarts herijkt. De basis (€88.403,-) is iets meer dan dat van een HIDHA (cao €86.450,-) en iets minder dan van een huisarts in dienst van een gezondheidscentrum (cao €90.537,-). Voor het zelfstandig ondernemerschap wordt een opslag toegekend van €9827,-. Hierin is meegenomen dat de cao’s uitgaan van 36 uur en voor de zelfstandig ondernemende huisarts moet worden uitgegaan van een werkweek van 40 uur (sic!). Tot slot wordt een opslag gegeven voor sociale lasten van € 27.012,-. Zo is op de peildatum 1-1-2013 het norminkomen voor een praktijkhoudende huisarts € 125.237,-.
De overige 23 procent moet de huisarts halen uit prestaties die een vrij tarief kennen.
Uit het kostenonderzoek 2010 (uitgevoerd in 2012) is naar voren gekomen dat 77 procent van de praktijkopbrengsten voortkomen uit prestaties met door de NZA gereguleerde tarieven. Op basis van dit gegeven heeft de NZa besloten dat de tarieven die door haar worden vastgesteld niet meer dan 77 procent van de kosten en het inkomen hoeven te dekken. De overige 23 procent moet de huisarts halen uit prestaties die een vrij tarief kennen en met de zorgverzekeraar worden onderhandeld.
Uitgaande van de cijfers van het kostenonderzoek heeft men de praktijkkosten geplust met €2625,- ondernemersrisico (jawel, het is terug) en vervolgens geïndexeerd naar het prijspeil 2013. Van dit bedrag wordt 77 procent toegeschreven aan de gereguleerde tarieven.
Naast kosten moet ook de arbeid van de huisarts worden betaald. Daarvoor neemt men 77 procent van het oude norminkomen (€102.858,-). Er wordt niet uitgelegd waarom er niet voor is gekozen het nieuwe norminkomen, dat beduidend hoger is, als basis te nemen.
Update
Op 31 juli ontvingen we van de NZa antwoord op de door VPHuisartsen gestelde vraag of de nieuwe tarieven zijn gebaseerd op het oude of nieuwe norminkomen:
‘De berekening van de aanpassing van het inschrijftarief als gevolg van overheveling van de M&i-verrichtingen is gebaseerd op kosten en volume in 2012, en daarmee inderdaad op het oude norminkomen. Het resultaat is echter een percentage dat vervolgens over het nieuwe basisinschrijftarief gebracht, waarin het nieuwe norminkomen is verwerkt. De 1% ophoging heeft daarmee betrekking op de nieuw onderbouwde tarieven, inclusief opgehoogd norminkomen.’
Uit dit semantisch wat ingewikkelde antwoord kan worden afgeleid dat de inschrijftarieven zijn gebaseerd op het nieuwe norminkomen. Daarover hebben wij dus onjuist bericht.
Commentaar VPHuisartsen
- Door het toepassen van de 77/23-procentregel en daarbij het oude norminkomen te hanteren als uitganspunt zien we dat de consult- en inschrijftarieven in 2015 nagenoeg gelijk zijn gebleven aan die van 2014 (consult gaat van €9,01 naar €9,04). Waar je een forse stijging zou verwachten doordat een deel van de M&I-omzet erin is verwerkt, blijft deze achterwege.
- De toerekening van 77 procent van de tarieven aan prestaties waarvan het tarief door de NZa wordt vastgesteld klopt wel voor de gemiddelde huisarts. De gemiddelde huisarts bestaat echter niet. Praktijken die gewend waren veel M&I verrichtingen te doen lopen nu veel omzet mis.
-
Hoewel het door de NZa aanbestede kostenonderzoek heeft opgeleverd dat een huisarts met een normpraktijk ruim 58 uur per week werkt (zonder diensten} herijkt de NZa het norminkomen op basis van 40 uur.
- Het is niet te begrijpen waarom de NZa na dertig jaar het norminkomen herijkt en de uitkomst vervolgens niet verwerkt in de tarieven. Dat kan alleen worden verklaard door de opdracht van de minister om binnen de afgesproken budgettaire kaders te blijven. De praktijkhoudende huisarts verdient dus meer, maar krijgt het niet omdat het kader dan wordt overschreden. Je vraagt je dan wel af waarom we een onafhankelijke marktmeester als de NZa hebben. Deze voegt zich immers één op één naar de wensen van de minister.
Ketenzorg (S2A)
Partijen zullen zich met het oog op de toekomst inzetten om de kosteneffectiviteit van de ketenzorg en het substitutiepotentieel inzichtelijk te maken, zo staat te lezen in de uitwerking van het hoofdlijnenakkoord dat op 1 juli jongstleden werd gepubliceerd. Voorlopig wordt de huidige infrastructuur in stand gehouden.
In 2015 komt er de ketenzorg ‘astma’ bij en in 2016 kwetsbare ouderen en GGZ. Bovendien dient dan ook integratie van de farmaceutische zorg in ketenzorg te worden uitgevoerd.
De NZa omschrijft twee prestaties waarvan de tarieven vrij onderhandelbaar zijn:
- Multidisciplinaire zorg DM2/CVRM
- Multidisciplinaire zorg COPD/astma
Commentaar VPHuisartsen ambities ketenzorg
De ambities uit het hoofdlijnenakkoord ten aanzien van de uitbreiding van de ketenzorg met de ketens astma, kwetsbare ouderen en farmaceutische zorg worden niet van enige financiële onderlegger voorzien. Op dit moment wordt aan ketenzorg al 3 miljoen euro meer uitgegeven dan in het budgettair kader is opgenomen. De vraag dringt zich op waar men dit alles van wil betalen. In de beleidsregel van de NZa heeft iemand met een risico-score van 5 procent of meer recht op deelname in de keten DM/CVRM. Samen met astma gaat het om de instroom van honderdduizenden patiënten.
Wanneer dit uit de substitutie moet komen, mag van zorgverzekeraars worden verwacht dat ze hun inkoopbeleid in de tweedelijn daarop afstemmen. Daar zijn nog geen tekenen van te zien. De verplichting om meer transparantie te geven over kosten en opbrengsten van de ketenzorg doet vermoeden dat ons in dit segment efficiencykortingen wachten. Daarbij zullen ook de zorggroepen tegen het licht worden gehouden.
GEZ-financiering (S2B)
Hierover worden in de ‘uitwerking van het hoofdlijnenakkoord’ geen opmerkingen gemaakt. Ook uit de tarievenlijst van de NZa kan worden opgemaakt dat er met betrekking tot de module Geïntegreerde EerstelijnsZorg geen grote veranderingen te verwachten zijn. We weten uiteraard nog niet wat de zorgverzekeraars zullen doen met de tarieven.
Segment 3
De totale omvang van dit segment bedraagt in 2015 bij benadering 193 miljoen euro. Daarvan is 81 miljoen euro bestemd voor de module POH-S. De overige 112 miljoen worden besteed aan prestatiebekostiging van een aantal door zorgverzekeraars vooraf te omschrijven prestaties op het gebied van diagnostiek aanvragen, doelmatig voorschrijven en service en bereikbaarheid en de variabiliseringsgelden.
Commentaar VPHuisartsen segment 3
In de uitwerking wordt onder de kop ‘omvang segment 3 in 2015’ ongeveer 81 miljoen euro bestempeld voor de POH-somatiek. Dat bedrag komt min of meer overeen met de huidige kosten die via de module worden betaald.
Voor de rest lijkt het te gaan om oude wijn in nieuwe zakken. Ook in de ‘plusmodules’ kwamen al prestatiebeloningen voor op het gebied van service, bereikbaarheid, voorschrijven et cetera. Waarschijnlijk zullen de voorwaarden worden aangescherpt. Ook zullen de variabiliseringsgelden waarschijnlijk blijven bestaan. Daar is reeds 60-70 miljoen mee gemoeid. Er blijft dus niet veel geld over om echt vernieuwende dingen mee te doen.
ANW-tarieven
Het ANW-tarief gaat met ingang van 1 juli 2014 omhoog van €67,50 naar €69,32. Dat tarief blijft ook in 2015 bestaan. Er vindt door de NZa geen verantwoording plaats voor de stijging van dit bedrag met 2,7 procent.
Commentaar VPHuisartsen ANW-tarief
In de uitwerking van het convenant en de beleidsregels van de NZA wordt niet duidelijk gemaakt of er een afgescheiden deelkader komt voor de ANW-zorg. In de uitwerking van het hoofdlijnenakkoord worden echter slechts twee deelkaders benoemd, namelijk de huisartsenzorg en de multidisciplinaire zorg. Het lijkt erop dat de ANW-zorg deel blijft uitmaken van het kader huisartsenzorg, zoals voorheen ook het geval was. In dat geval gaat de ophoging van het ANW-tarief ten koste van de basiszorg.
Monitoring en macrobeheersinstrument
Voor de zorg door huisartsen geleverd zijn er twee verschillende deelkaders: het kader huisartsenzorg en het kader multidisciplinaire zorg. Door partijen is afgesproken dat er vier maal per jaar een overleg plaatsvindt om te bezien of er sprake is van overschrijdingen in een van de beide deelkaders.
Er mag als het ware worden gecompenseerd.
Als dat het geval is, zal worden bekeken waardoor de overschrijding wordt veroorzaakt. Is dit het gevolg van aangetoonde substitutie dan gaat het om een gewenste overschrijding en volgt er geen korting. Ook als er in een ander deelkader te weinig is uitgegeven hoeft een overschrijding geen consequenties te hebben. Er mag als het ware worden gecompenseerd.
Is dat allemaal niet het geval dan kan de minister besluiten tot een korting. In S1 door een tariefmaatregel (bijvoorbeeld het verder verlagen van de consultprijs) of door een generieke korting. In S2 en S3 worden overschrijdingen geredresseerd door een generieke korting (dat wil zeggen dat iedere huisarts die deze vorm van zorg heeft geleverd een bepaald percentage van de omzet uit dit segment zal moeten terugbetalen).
Zoals hiervoor benoemd wordt nergens beschreven dat er een apart deelkader is vastgesteld voor de ANW-zorg. We mogen er dan ook vanuit gaan dat bij een verdere kostentoename van de spoedzorg dit ten koste zal gaan van de basiszorg.
Algemene conclusie
Het hanteren van de 77/23-regel door de NZa heeft voor de huisartsgeneeskunde enorme consequenties. Waar we in 2010 nog dachten een norminkomen van bijna 102.858,- euro te verdienen aan de basiszorg (S1), is dit nu gekort tot €79.453. De rest van het inkomen moet komen uit prestaties als ketenzorg en modules waarvoor een vrij tarief geldt. Als u zich in de afgelopen jaren heeft ingespannen om de substitutie van de grond te trekken door veel M&I verrichtingen te doen, wordt u daar nu voor gestraft.
Deze systematiek levert een forse korting op waar huisartsen in sterk wisselende mate mee te maken krijgen. De NZa noemt in haar verantwoording de methodiek niet verfijnd maar wel redelijk. Wij denken daar anders over. Huisartsen zullen gedwongen worden tot het implementeren van ketenzorg en uitvoeren van modules om het hoofd boven water te kunnen houden. Dit heeft ontegenzeggelijk consequenties voor de kwaliteit van de basiszorg.
Daarmee is de kous nog niet af. Nu de NZa deze harde lijn heeft ingezet moeten we kijken naar wat we kunnen verwachten bij de uitwerking van hoofdlijnenakkoord:
- In segment 1 is al een aantal jaren sprake van een autonome groei van drie procent ten gevolge van toegenomen zorgvraag, deels samenhangend met de vergrijzing. Die groei zal in de komende jaren minstens even groot zijn, nu er sprake is van een snel stijgend eigen risico en een beperking van het pakket. In de komende jaren is budgettair niet meer dan 1,5 procent uitgetrokken voor de groei van dit segment. Er zal dus zeker sprake zijn van een overschrijding.
- In segment 2A wordt aan de huidige ketens al meer uitgegeven dan is opgenomen in het budgettair kader multidisciplinaire zorg beschikbaar is. De keten astma kan alleen worden opgenomen in het pakket als er wordt gekort op de ketens DM, COPD en CVRM. Bovendien is de keten CVRM door veel zorggroepen nog niet gecontracteerd. Zonder tariefmaatregelen is dus ook in dit deelsegment sprake van een overschrijding.
- In segment 2B is de GEZ ondergebracht. Op dit moment lopen er een groot aantal pre-GEZ-trajecten in het land. Als deze worden omgezet in volwaardige GEZ-financiering is er ook in dit deelsegment sprake van een overschrijding.
- Segment 3 wordt gevuld met een aantal prestaties die op uitkomsten worden vergoed. Het zal heel lastig zijn om de uitgaven in dit deel van segment 3 te monitoren tijdens het lopende boekjaar omdat er dan immers in veel gevallen nog geen uitkomsten bekend zijn. Eventuele overschrijdingen worden dan ook pas laat ontdekt.
Samenvattend zullen huisartsen rekening moeten houden met generieke kortingen (terugbetalen van een bepaald percentage van de omzet) gedurende het jaar om overschrijdingen te compenseren. De overschrijdingen in S2 en S3 worden teruggehaald met generieke kortingen. Overigens zal nog moeten blijken of zorgverzekeraars bereid zijn mee te betalen aan de algemene praktijkkosten die door de NZa nog maar voor 77 procent worden vergoed. Een terughoudende houding bij het aangaan van allerlei nieuwe verplichtingen in het afsluiten van een contract lijkt dan ook zeker aangewezen.
Wij kunnen ons niet voorstellen dat de onderhandelaars van LHV en Ineen hebben geweten dat deze beleidsregels en daaruit voortvloeiende forse verlaging van de tarieven de uitwerking zou zijn van hun onderhandelaarsakkoord. Uitlatingen van de LHV als ‘de korting van 226 miljoen is van tafel’ worden met deze tariefsaanpassingen genadeloos gelogenstraft.
Een van de verraderlijke zaken is dat er veel gebruiksartikelen (injectiespuiten, maar ook sterilisatie verpakkiingen) als “inbegrepen in het consult / visite tarief” aangemerkt worden.
Misschien moeten we maar eens gaan werken naar betaling, m.a.w. bereikbaar gedurende 0.8 fte, visites niet binnen de 15minuten omdat de fiets niet zo snel is. Alles doorsturen naar het ziekenhuis omdat de verbruiksmiddelen te duur worden….
Het is toch onvoorstelbaar! Heeft de LHV zitten slapen aan de onderhandelingstafel? Ik kan me het vertrek van dhr. v. Eyck nu goed voorstellen.
Hoezo substitutie: voor deze tarieven ga ik toch geen spiraaltjes meer plaatsen, Cyriax-injecties geven, hechtingen verwijderen bij in het ziekenhuis geopereerde patiënten, etc.
Wat nog niet genoemd is en wat ik nog schandaliger vind is dat er ook een forse korting op de intensieve thuiszorg wordt doorgevoerd. Er komt 1 tarief voor een visite intensieve zorg, dag a € 65,25, terwijl nu zowel een enkele als een dubbele intensieve visite gedeclareerd kan worden, resp. €56,95 en € 85,42. Ik denk dat ik niet uniek ben als ik vertel dat het merendeel van mijn visites intensieve zorg meer dan 20 min. in beslag nemen. Voor de intensieve zorg in ANW hetzelfde verhaal. Hier kunnen wij niet besluiten deze taak niet meer uit te voeren, zonder directe schade aan onze patiënten. Dit is iets waar, ook in de pers, aandacht voor moet komen: “NZA HAKT IN DE INTENSIEVE THUISZORG” LIJKT ME EEN MOOIE KOP.
Na klem te zijn gezet met de lsp
Volgt nu de volgende mokerslag
De nza is helemaal niet onafhankelijk maar wordt door de minister en door de zorgverzekeraars gedirigeerd
Er is maar een oplossing alle M&I terug naar de tweede lijn
Kijken wie hier overschrijd
Daarnaast bespaar op je lidmaatschap van de lhv want ze verkwanselen al jaren ons vak.
AKTIE AKTIE AKTIE
Huisartsen laat nu eindelijk eens een keer je tanden zien. Cao assistentes net weer % omhoog.
Begrijp ik het goed betekent C2 een dubbel consult?
We zijn al gekort op de verbandmiddelen, die we niet meer kunnen declareren bij de patiënten. VGZ heeft vorig jaar de M&I verrichtingen voor ECG , Spiro en 24-uursmeting flink verlaagd.
Wij werken gemiddeld 45 uur (en de beetjes) voor hetzelfde salaris als een HIDHA, maar wel alle ondernemersrisico’s.
Wat willen ze? dat de huisarts de 97% van de zorg, die we voor 3% van de kosten doen voor nog minder gaan doen?
Tijd om te staken, lijkt mij. Of om het nog anders te zeggen: geen geld geen Zwitsers
Staken lijkt me de enige mogelijkheid. Ondertussen ook nu al niet meer dan 36 uur bereikbaar en zo veel mogelijk doorsturen naar het ziekenhuis. Willen ze basiszorg, dan krijgen ze basiszorg. Zit nu in Duitsland. Daar zoeken ze nog zeer veel huisartsen. Is trouwens erg mooi hier..
O wat ben ik blij dat ik inmiddels met pensioen ben! Kom in aktie mensen !!
Tijd voor actie. Al jarenlang geen LHVlid meer omdat ze onze belangenbehartiger niet zijn.
VPH dank voor jullie goede analyse. Staken?!!
waarom verbaast mij dit niet?…..
Pervers dus weer.
Volgens de methode Poetin.
De politiek wil dus graag af van de zorgkip met de gouden eieren.
Als hier niet gierend een noodstop wordt gemaakt gebeurt dat ook.
Betrek je patiënten erbij.
En leg uit dat er steeds meer praktijken dicht zullen gaan.
Misschien ook deze.
Want zo gaat het echt niet meer.
De Onafhankelijke Martktmeester, die de NZa heet te zijn, bestaat niet. Collega Van der Schaaf spreekt over de methode Poetin. Zeker is dat het liberale Europa, om ongewenste effecten van de vrije markt tegen te gaan, heeft geleid tot vele informatie- en controle instellingen, die in de Sovjet-Unie gebruikelijk waren. Binnen de volksgezondheid in Nederland geeft de minister nog steeds, net als aan het oude CTG, de aanwijzingen, welke de NZa vertaalt naar tarieven. Omdat de kwaliteit van de zorg in het geding kan komen, is er een IGZ, die natuurlijk ook handelt naar de wensen van de brooddame, de minister van VWS. en inquisitoir de zorg opzadelt met een enorme protocollaire bureaucratie. Zo kunnen teruglopende middelen niet leiden tot een (op papier) afnemende kwaliteit, maar wel tot een ongezonde toename van werkdruk zorgbreed. Helaas is de NPA-accreditatie, een “eigen keurmerk” van de beroepsgroep, vrijwel 1 op 1 in overeenstemming met IGZ-visie over kwaliteit: papieren tijgers.
Afgezien van alle kortingen gaan steeds meer gelden straks los staan van directe patiëntenzorg, 1 op 1 tussen zorgverlener en patiënt. Laat de vrijstelling voor BTW, conform Europese regels nu juist zo omschreven zijn, dat het voor de (BIG-geregistreerde) huisarts alleen geldt voor de persoonlijke medische zorg aan de individuele patiënt. Alle andere tarieven, dus zeg maar inschrijftarieven, en de segmenten 2 en 3, en de ANW-vergoedingen, voldoen niet letterlijk aan dit principe en kan voor de belastingdienst aanleiding zijn voor het (terugklauwend) vorderen van BTW bij huisartsen.
In de contractonderhandelingen voor 2015 moeten we eigenlijk al garanties gaan inbouwen, dat onverhoopt die tarieven met een BTW-tarief verhoogd worden.
Volgens fiscalisten vinden al BTW-vorderingen plaats, zijn NZa en zorgverzekeraars op de hoogte van deze risico’s, en wordt er een gepast zwijgen gevoerd. De bijna afgetreden fiscaal deskundige Voorzitter van de LHV is op dit punt laks geweest (hoe handig om een ex-bewindspersoon van financiën jaren lang als voorzitter te hebben).
In ieder geval lopen we grote risico’s.
VPH de huiste analyse!
Als de tarieven in S1 niet worden aangepast aan 77/100 van het norminkomen en in S2 en S3 worden geen tarieven op basis van het norminkomen betaald, dan gaat de huisarts er in 2015 flink op achteruit. Dat terwijl de ouderenzorg, GGZ, jeugdzorg en substitutie er als werk bijkomen. Dat gaat dus niet lukken en ik voorspel een het najaar. In de ketenzorg hebben zorgverzekeraars hun zorginkoopbeleid al gepresenteerd zonder de Nza beleidsregels en die gaan daar zelfs nog onder zitten onder de noemer maximum tarieven.
Beste Jan Erik,
De tarieven voor de ketenzorg zijn niet gereguleerd. Hoe is het dan mogelijk dat zorgverzekeraars willen aanbesteden tegen lagere tarieven dan de maximumtarieven? Of bedoel je dat ze minder bieden dan de vorige jaren? Dit is belangrijk om te weten nu de LHV de indruk wekt dat het mogelijk allemaal wel goed komt bij de onderhandelingen over de vrije tarieven. Graag je reactie
Wel weer bijzonder hoe gepikeerd de LHV op dit stuk reageert: leunt volledig op de analyse van de NZA zonder enige onderbouwing en misleidt haar eigen achterban.
Hoezo 40 uur/ week? Volgens contract dienen wij onze dagpraktijken open te hebben van 08.00 tot 18.00 uur, maandag t/m vrijdag. Dat zijn 50 uur per week. Nu betalen wij de CHP om van 17.00 tot 18.00 uur waar te nemen. Dus voortaan kunnen we de tent om 16.00 uur sluiten? Helaas nemen dan de kosten voor ANW weer toe en levert dat een extra korting op voor de dagzorg. Loondienst lijkt nog de beste optie, financieel gezien. Een 36-urige werkweek en geen extra bijkomende werkzaamheden tijdens de vrije tijd. Maar of dat de patiëntenzorg ten goede komt? De overheid gaat al jaren uit van het feit dat wij onze patiënten toch niet in de steek zullen laten. Of gaan we die hoogbejaarde terugsturen naar het ziekenhuis om die hechtingen daar te laten verwijderen? Het zou eigenlijk wel moeten. Maar huisartsen treden nooit eensgezind op. Dus laten we ook nu weer over ons lopen. Maar kijken hoe lang dit vol te houden is. De kosten van praktijk en praktijkpand rijzen de pan uit, ten koste van het inkomen. De laatste 3 jaar is dat zeer sterk merkbaar. Tegen de tijd dat ik quitte speel (en dat moment komt steeds dichterbij) valt er niet meer te investeren en is Nederland weer een huisarts armer.
Bijzondere reactie van de LHV; de VPH stelt de zaken verkeerd voor. Er zal weinig verschil zijn tussen 2014 en 2015. Verder wordt er door de LHV niet inhoudelijk op de VPH analyse ingegaan. Even verder schrijft de LHV:
“Zoals we u eerder bericht hebben is de LHV druk bezig met de analyse van de nieuwe beleidsregels. Wij hebben de nodige vragen waarover wij op dit moment in contact zijn met de NZa. Het grote belang en de complexiteit vraagt om een grondige analyse, waarbij wij kiezen voor gedegenheid boven snelheid.”
Kortom: de LHV snapt de zaken eigenlijk zelf niet, maar is er als de kippen bij om over de VPH-analyse te zeggen dat deze niet klopt. Dat riekt naar stemmingmakerij of angst om onrust. Gelukkig is het zomervakantie en blijft het oorverdovens stil. Timing van NZa dus goed gekozen. Ook goed voor de somnolente LHV?
Klopt het wat LHV beweert dat VPH-analyse niet klopt?
De kritiek van de LHV dat de NZa wel degelijk is uitgegaan van het herijkte norminkomen en niet, zoals door ons was gesteld, van het dertig jaar oude norminkomen is juist De NZa heeft ons op 31 juli laten weten dat het nieuwe norminkomen in de tarieven is verwerkt. We hebben een update aan onze analyse toegevoegd waarin e.e.a. wordt verduidelijkt en gecorrigeerd.
Overigens verandert het bovenstaande niets aan de conclusie dat de NZa fors heeft ingegrepen in de gereguleerde tarieven. Die conclusie is immers afgeleid van de gepubliceerde tarievenlijst en niet van de methodiek die ten grondslag heeft gelegen aan de berekening ervan.
Mij valt vooral de verkapte bezuiniging op de basiszorg op!
Door de overheid is toegezegd dat op dit segment niet zou worden gekort. Door de vergoeding van de vaste praktijklasten in dit segment te verlagen wordt er weldegelijk geknabbeld aan de basiszorg!
Tijd kan maar een keer worden besteed; en als de huisarts verplicht wordt om buiten de basiszorg andere bronnen van inkomsten te verwerven om zijn onkosten gedekt te houden doet dit in de praktijk weldegelijk afbreuk aan zijn beschikbaarheid voor de basiszorg!
Onze overheid onderhandelt met verborgen kaarten en geeft deze pas na bereiken van een akkoord prijs. Dat riekt naar een onbetrouwbare partner in de strijd om de zorgkosten in de hand te houden. Op termijn zal dit ongetwijfeld leiden tot verdere escalatie van de zorgkosten! Samen ten strijde trekken vraagt wederzijds respect en vertrouwen. Van beide is wat mij betreft op deze wijze geen sprake. Een gemiste kans op herstel van een reeds eerder beschadigde relatie!
Ik weet van jullie belangen ontzettend weinig af, maar mij valt op dat:
1
jullie net als anderen gewoon de sjaak worden gemaakt..niets nieuws,Jullie zijn niet neoliberaal genoeg
Alles fractioneren en alles weinig transparant maken.
Wat onderling samenhangt wordt uit elkaar getrokken waardoor het probleem wordt gedegradeerd in stukjes die op zich weinig inhouden..prima manier om zaken te korten en minder competenties in te voeren
2
dat de miljarden winstposities van verzekeringen in NL klaarblijkelijk niet genoeg is
en dat deze verzekeringen de belangen van de NZA uitmaken, analoog aan overheidsbelangen met die van de banken.
Anders gezegd: de verzekering hebben veel te veel bepalend beleid mogen maken.
Zij bepalen straks welke gezondheidsprobleem wel of niet betaald wordt..dus welke ziekte wel of niet wordt gehonoreerd als betalingswaardig..
Een outruling van artsenpraktijken die alleen bij therapeutisch handelen (wat dat dan ook mag inhouden) betaling kan plaatsvinden (daar komt de pillenregen weer, of zo)
Het moge duidelijk zijn dat verzekeringen typerend neoliberale instellingen zijn geworden met het kromme motto “wie betaalt bepaalt”..en dan wordt het heel glad ijs.
(Iedereen betaalt belasting , maar hoeveel mag hij/zij als betaler bepalen..?)
Artsen hebben de wind mee als ze gaan staken .De cliëntele wordt daar erg nerveus van en kiest partij..met doorgaans met nog even een APK keuring vooraf, want je weet maar nooit..
Misschien zijn beroepsverenigingen ook aan veranderingen toe..teveel taken for granted end te inert geworden bij sociaaleconomische kwesties.Assertiever kan altijd, zeker als gesprekspartner in de herrie die komen gaat.
Succes gewenst
Als ik alles goed begrijp de grootste reden voor aktie. We worden gepiepeld waar we bijzijn en zijn onvoldoende in staat elkaar te mobiliseren lijkt het.
Iemand enig idee hoe iedereen te mobiliseren?
Het valt op dat er onder de reacties nogal wat huisartsen zitten die instemmen met de kritische analyse door VPHuisartsen van de nieuwe NZa bekostigingsregels, en soms zelfs vinden dat hiertegen actie moet worden ondernomen maar zelf geen lid zijn (geworden) van VPHuisartsen.
Dat is een gemiste kans om te zorgen dat met meer praktijkhoudende huisartsen deze kritische stem, ook de jouwe dus, beter gehoord wordt en liever nog, dat daar beter naar geluisterd gaat worden.
Wacht niet maar kom in actie, te beginnen door je aan te melden als lid van VPHuisartsen…
hans nobel
Hallo,
Dat had ik zelf ook bedacht en heb ik vandaag gedaan. Wat mij betreft stap 1, stap 2 is dat ik mijn lidmaatschap bij de LHV ga opzeggen.Stap 3……
Toen ik enige tijd geleden op de Omnihis discussielijst het bericht plaatste of het hier niet een verkapte korting van 23% betrof en of we niet gen…d werden waar we bijstaan werd ik door een collega weggezet als een gefrusteerde penningmeester van een huisartsenpraktijk. Wij hebben al ruim geleden ons lidmaatschap van de LHV verruild voor dat van de VPH.
Wat nu geroepen wordt roepen wij al jaren en ook nu weer “we staan erbij en kijken er naar hoe e.e.a. zich met medeweten en inzet van de LHV gaat voltrekken”. En actie…… pfft je slaagt er al niet eens in om je eigen Hagro te mobiliseren en misschien ook wel logisch iedereen wil graag huisarts zijn en geen actievoerder en ook niet weggezet worden als iemand die het alleen maar om geld gaat.
Ik lees dat Kees Koolbergen nu snapt waarom Steven van Eijck vertrekt bij de LHV. Het is juist Steven van Eijck met zijn voorganger Bas Vos die samen met de respectievelijke ministers van gezondheidszorg aan de basis staan van de uitholling van de omzet/inkomen van de huisarts en het huisartsenvak.
Deze situatie is de volgende stap in de stille en zich verdiepende crisis rond de financiële levensvatbaarheid van de huisartsenzorg.
Eerst werd gedacht dat de zorgverzekeraars de boel onder druk zouden zetten. En niet meer VWS. Maar dat heet nu NZA. Er is wat dat betreft niets veranderd. De onderhandelingspositie van de huisartsenzorg is nog net zo zwak. Daar zit dus het probleem.
Vroeger zei ik dan ‘richt een eigen verzekeraar op’. Die truc lukt nu niet meer. Dus zal er een andere moeten komen.
Zo rond 2001 waren er stakingen in de huisartsenzorg.
En er was een Hay-rapport om de argumenten daarvoor te onderbouwen.
Misschien moet zoiets weer.
Dat helpt even.
Want naar argumenten wordt niet geluisterd.
Het gaat om het verkrijgen van onderhandelingsmacht.
En dat heeft de huisartsenzorg nog steeds niet.
Zo blijkt steeds weer.
Vraag dus ‘hoe dat moet en kan’ eens in kaart te brengen.
Belangrijk daarbij is dat uit steeds meer hoeken en gaten van de samenleving ‘het ziek worden en zijn van de ‘Intensieve Menshouderij’ (ISBN 90 5594 328 2) van professionals’ duidelijk wordt. Huisartsen staan hierin dus niet alleen. Zoek dus naar samenwerking hierin.